RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Ingen handler på nett som nordmenn

Sist oppdatert:
Nordmenn banker svensker, dansker og finner på netthandel. Så mye shopper vi for.

Årets e-handelsindeks fra e-handelselskapet DIBS viser at forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland handler stadig mer på nett. Og nordmenn øker forspranget som de mest handlekåte online.

Undersøkelsen, som er basert på mer enn 4.000 intervjuer i de fire landene, viser at 95 prosent av nordmenn mellom 15 og 75 år e-handler for 49 milliarder norske kroner, fulgt av Sverige med 55 milliarder, Danmark 44 milliarder og Finland 32 milliarder kroner.

Forbruket per e-handlende de siste seks måneder ligger på 7778 kroner i Norge, 6015 i Danmark, 4729 i Sverige og 4681 kroner i Finland.

Indeksen viser at det til sammen er 15 millioner aktive e-handlende i Norden. Det utgjør 93 prosent av alle som bruker internett.

Flere kjøp i utlandet
Over halvparten av nordmenn handler på utenlandske nettbutikker. Siden i fjor har andelen som handler i utlandet økt fra 39 prosent til 53 prosent av nordmenn, fra 34 prosent til 51 prosent av danskene, fra 32 prosent til 43 prosent av finnene og fra 25 prosent til 33 prosent av svenskene.

- Grensehandelen på nettet vokser svært hurtig. Både forbrukerne og nettbutikkene forsøker å dra størst mulig fordel av det «grenseløse» markedet. Dette påvirker nå hele verdikjeden i detaljhandelen, sier Henrik Begby Andersen, salgssjef i DIBS Norge.

Kvinner handler like mye, men ulikt
Andelen norske menn og kvinner som e-handler er nesten likt (94-95 prosent). Begge kjønn gjør et gjennomsnitt på 6,5 innkjøp per seks måneder, litt over ett kjøp per måned i snitt.

Menn er mer opptatt av pris og liker muligheten til å sammenligne priser. Kvinner derimot, foretrekker e-butikker anbefalt av venner og som helst har fysiske butikker. Kvinner e-handler også i større grad fordi det er enkelt.

Menn dominerer som vanlig kjøp i varekategorien «Elektronikk», mens kvinner er de største forbrukerne av «Klær» og «Husholdningsprodukter». Norske menn betaler litt oftere med plastkort enn kvinner, mens litt flere kvinner enn menn foretrekker faktura.

Reiser dominerer kjøpene
Reiser er den største produktkategorien, målt i antall kroner. Reiserelatert forbruk står nå for cirka 47 prosent av markedet i Norge. Den nest største kategorien er elektronikk (18 prosent), og den tredje største er media og underholdning (ni prosent). Nordmenn er for øvrig svært positive til å betale sin skatt på nettet (72 prosent).

Det nordiske e-handelsmarkedets er i år beregnet til 180 milliarder kroner. Til sammenligning omsetter handelsnæringen i Norge totalt for mer enn 1.300 milliarder kroner, ifølge 2008-tall fra HSH.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere