RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ingen tiltro til dagligvarebransjen

Sist oppdatert:
Dersom det oppstår en matskandale i Norge, tror ni av ti forbrukerne at dagligvarekjedene ikke vil fortelle sannheten.

En ny undersøkelse i regi av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) avdekker at troverdigheten til dagligvarekjeder, matindustri og bønder er er lav, skriver Nationen, ifølge NTB.

Tror på forbrukerorganisasjoner

Forbrukere har ingen tro på at butikkjedene prioriterer mattrygghet, bare 18 prosent mener mattrygghet har topp prioritet. Hele 46 prosent mener kjedene er mer opptatt av penger enn kvalitet, viser undersøkelsen.

Men forbrukerorganisasjonene stoler vi på, overveldende 76 prosent tror på disse i en matskandale.

Ingen forventninger

Forsker Eivind Jacobsen i SIFO tror kjedenes lave troverdighet skyldes manglende forventninger.

- Forbrukerne forventer ikke at kjedene tar ansvar på dette området. Når maten er trygg er det på tross av, ikke på grunn av kjedenes arbeid, sier Jacobsen til Nationen.

Kjedene innser selv at de har mye arbeid foran seg når det gjelder troverdighet på matsikkerhet, men legger noe av skylden på medieskriveriene som skaper usikkerhet hos forbrukere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere