RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jubel for bredbånd-telefoni

Sist oppdatert:
Dommen er klar: Nordmenn er kjempefornøyde med bredbåndstelefonen sin, og synes teknologien er enkel. Men det er forskjeller.

Bredbåndstelefoni har tatt av i Norge, og vi ser i dag et vell av leverandører og tilbydere som vil gi deg telefon via bredbåndslinjen din.

Enkelt og greit
En ny undersøkelse fra Post- og Teletilsynet viser at de 70.000 bredbåndstelefonikundene er godt fornøyde med å ha kastet ut fasttelefonen.

Post- og Teletilsynet har vurdert hvordan de nye telefonleverandørene gir informasjon til sine kunder, deres brukergrensesnitt, utstyr, installasjon og hvordan de overholder krav i regelverket.

28 prosent av de som har bredbåndstelefon i dag er svært fornøyde, 48 prosent er godt fornøyde og bare 6 prosent er lite eller svært lite fornøyde. Og 82 prosent vil anbefale andre å skaffe seg telefon over internett.

84 prosent mente installasjonsprosessen var enkel eller svært enkel.

Forskjeller
Det er likevel noen klare forskjeller. Hos noen leverandører er oppkoblingstiden svært lang, mellom 10 og 15 sekunder, og hos 1/3 er talekvaliteten periodevis dårligere enn ved vanlig fasttelefoni.

Direktør i Post- og Teletilsynet, Willy Jensen, vil ikke ut med hvilke av leverandører dette er, men forsikrer om at det ikke er én av leverandørene som utmerker seg spesielt dårlig.

- Det er ingen som er dårlig på alle måleparametrene, sier Jensen.

Det som bekymrer ham mest, er at nødsentralene kun unntaksvis får informasjon om hvor det ringes fra. Dette jobbes det nå med å løse.

Billigere
Den viktigste årsaken til av så mange har valgt å gå over til bredbåndstelefoni, er lavere pris. 53 prosent bestilte sitt abonnement fordi det var billigere enn forrige telefonitjeneste.

89 prosent hadde fasttelefon før de bestilte bredbåndstelefoni, og 89 prosent sa opp fasttelefonen etter at de fikk nytt abonnement.

Post- og teletilsynet konkluderer med at bredbåndstelefoni er billigere, spesielt mot utlandet, men neppe bedre enn den tradisjonelle telefonitjeneste.

Noen tjenester er vanskelige å installere og kvalitetsegenskapene varierer, men tilsynet venter videre utvikling av teknologien og enda bedre tilbud.

Post- og Teletilsynet har laget en liste over ting du må være obs på før du kjøper bredbåndstelefoni:
- Ved bruk av dsl-teknologi får du ofte et tillegg på 60 kroner ved oppsigelse av analog telefoni.

- For å få god nok kvalitet på en fart på bredbåndet ditt over 80 kbps begge veier, men i praksis viser det seg at selv 128 kbps oppstrøms kan bli litt knapt.

- For å få installert bredbåndtelefonen må du ha en ruter med minst to nettverksporter. Hvis ikke må du kjøpe en svitsj for å koble til telefonapparatet eller adapteren. Denne koster mellom 400 og 1.000 kroner.

- Bredbåndstelefoni krever strøm, og ved strømbrudd trenger du nødstrøm for at telefonen skal virke. Utstyr til nødstrøm koster mellom 400 og 1.000 kroner.

- Registrert kundeandresse = info som vises ved nødanrop. Nomadisk bruk gir feil informasjon om hvor du befinner deg.

- Samtidig bruk av bredbåndslinjen kan få konsekvenser for kvaliteten på samtalen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere