RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Tåke
Tåke (Scanpix)

Kan bli dyrere å fly fra Gardermoen

Passasjerene svikter Gardermoen og velger heller mindre flyplasser. Nå kan Oslo Lufthavn bli tvunget til å skru opp prisene.

Oslo Lufthaven Gardermoen (OSL) risikerer å måtte øke kostnadene eller redusere servicetilbudet for de reisende. Årsaken er at stadig flere velger å benytte andre flyplasser i Øst-Norge.

Det hevder reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH).

- For få passasjerer
– Gardermoen har ikke oppnådd den markedsandelen og den aktiviteten som var tiltenkt da det ble vedtatt å bygge hovedflyplassen. Mange selskaper og passasjerer velger andre flyplasser på Østlandet. Dette får store økonomiske konsekvenser for Gardermoen, sier Forsdahl til nyhetsbyrået Newswire.

Forsdahl som også er president i den internasjonale organisasjonen for reiselivsledere, Skål, er bekymret for utviklingen.

– Da Stortinget vedtok å legge hovedflyplassen til Gardermoen lå det i beregningene at flyplassen skulle ha høyere aktivitet enn det som er tilfelle. Nå som stadig flere velger å bruke andre flyplasser sliter OSL med å kunne betale avgiftene til staten. Konsekvensen blir enten at passasjerene må betale mer for å dekke utgiftene eller at de på sikt får et dårligere servicetilbud, sier Forsdahl.

Enkelt å finne alternativer
Forsdahl mener årsaken til at så mange svikter OSL er gunstig beliggenhet for Torp og rimelig transport mellom Oslo og Torp.

– For alle som bor sør for Drammen og Lier er Torp det beste alternativet. I tillegg er det langt rimeligere med transport til og fra Torp enn det er til Gardermoen, selv fra Oslo, påpeker han.

Administrerende direktør Alf Reidar Fjeld ved Torp er ikke enig med Forsdahl og mener konkurransen mellom OSL og Torp kommer passasjerene til gode.

– Konkurranse er bra og skjerper forholdene ved begge flyplassene. Nå er begge flyplassene nødt til å yte sitt beste. Hvis det bare hadde vært én internasjonal flyplass ville det troligere ha vært et dårligere og dyrere tilbud for passasjerene, mener Fjeld.

Torp Internasjonale flyplass har i dag 1,1 millioner passasjerer årlig. Over 70 prosent av trafikken går til utlandet. Omsetningen øker med rekordfart, og flyplassen regner med ytterligere passasjerøkning til neste år.

Rygge ny konkurrent
– I løpet av kort tid vil trolig Rygge militære flyplass også åpne for internasjonal sivil luftfart, og dette vil gjøre det enda tøffere for Gardermoen, mener Forsdahl.

Fjeld ser positivt på konkurransen, men mener det er urettferdig dersom Rygge får lavere avgifter enn andre flyplasser på grunn av den militære tilhørigheten.

– Jeg mener det er viktig at alle flyplassene konkurrerer på likt grunnlag og at de blir pålagt å betale de samme avgiftene til staten, sier Fjeld.

I tillegg til å konkurrere med andre norske flyplasser, må OSL i stadig større grad konkurrere med Sverige. Årlig velger nemlig 200.000 nordmenn å reise fra Gøteborg når de skal på ferietur.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere