RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ØNSKE OM STATUS: Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, mener det er årsaken til veksten i mikrobryggeriene.
ØNSKE OM STATUS: Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, mener det er årsaken til veksten i mikrobryggeriene. Foto: Privat (Privat)

Kjøpte 900.000 liter sterkøl

- En svært gledelig utvikling, sier Petter Nome.
Sist oppdatert:

Salget av sterkøl fra norske bryggerier økte med fire prosent i 2011.

- En svært gledelig utvikling, som bekrefter at interessen for øl og ølkultur er på frammarsj, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, i en melding.

Salgsøkningen for øl med en alkoholklasse man må på polet for å finne var særlig sterk i førjulsmånedene, da mange utsalg gikk tomme både for juleøl og andre mer eksotiske sterkøltyper. Totalt ble det solgt om lag 900.000 liter norsk sterkøl i fjor.

Tross sterkølets fremgang kjpte nordmenn totalt mindre øl i fjor. I 2010 drakk vi til sammen cirka 246 millioner øl, en nedgang på 2,3 prosent i forhold til 2009.

Fra 1993 ble alt øl med alkoholstyrke over 4,7 prosent overført fra dagligvarehandelen til Vinmonopolet. Salget sank da også dramatisk.

- Siden den gang er bildet totalt forandret. Vinmonopolet tilbyr i dag over 200 ulike typer sterkøl, hvorav nesten en fjerdedel er brygget i Norge. Dette er ikke lenger misbruksprodukter, men relativt dyrt kvalitetsøl som drikkes av kjennere, sier Nome.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere