RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Schrøder, Tor Erik (SCANPIX)

Kjør i 50 - bank toget

Sist oppdatert:
Kjører du i gjennomsnitt 50 km/t fra Oslo til Skien slår du toget, hilsen Jernbaneverket.

Administrerende direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket var smertelig ærlig på kongressen «Jernbaneforum» i Oslo onsdag.

- Det har ikke vært noe godt år for Jernbaneverket verken når det gjelder punktlighet eller gjennomsnittsfart. Men til tross for at det tilbudet vi ga i 2008 var for dårlig, økte passasjertallet. Det viser at vi har lojale kunder, og at mange ønsker å bruke jernbanen, sa Enger.

Og hun pirker definitivt på betent materie.

Jernbaneverket har nemlig selv regnet ut hvor stor gjennomsnittsfart du må ha dersom du velger bil fremfor tog på tre av jernbanens hovedstrekninger i Norge.

Det er dyster lesing for enhver togforkjemper.

Langt under fartsgrensen
Utregningen tar for seg strekningene Oslo-Lillehammer, Oslo-Halden og Oslo-Skien. Og resultatene går fra vondt til verre.

- På strekningen Oslo-Lillehammer er det greit. Der må bilen kjøre 80 kilometer i timen i snitt for å slå toget, fortalte Enger.

For de to andre strekningen er bildet grimmere.

Kjører du 68 kilometer i timen fra Oslo til Halden slår du toget. Nær hele strekningen har motorvei med fartsgrense på 100 km/t.

Enda verre er det på strekningen Oslo-Skien.

Der kommer selv trafikale sinker som snegler seg av gårde i 50 kilometer i timen i hele veien før toget til Grenland.

For ytterligere å formørke fremtiden legger Jernbaneverket til grunn at befolkningen i det sentrale østlandsområdet kommer til å stige med rundt 500.000 innen 20 år.

Det legger ytterligere press på jernbanen.

Store forventninger
Samtidig forventer landets jernbanefora en betydelig satsing og oppgradering på jernbanen.

- Det er bare å parkere høyhastighetstog som skal gå fortere enn 250 km/t først som sist. Flytoget går i 250 km/t, og jeg har aldri hørt noen klage på den farten. Det vi må gjøre er å bygge alle jernbanestrekninger til å tåle denne hastigheten, sa Oddvar Skaiaa fra Jernbaneforum Sør.

Han forventet at minimum tre krav oppfylles av samferdselsminister Liv Signe Navarsete:

a) Et betydelig milliardløft i satsingen fremover. Det vil si at regjeringen legger ytterligere 5 milliarder på bordet fram mot 2020 i forhold til i dag.

b) Man må se på finansieringen av jernbaneutbyggingen.

c) Det må satses betydelige midler på planlegging, planmidler og folk til å gjennomføre planleggingen.

Og samferdselsministeren var langt på vei enig.

Lover bot og bedring
- Det er ikke bra når man starter på et så lavt nivå som vi har startet, og med noe som er så skjemt som dette. Men vi er på vei. Jernbanen blir bedre hver eneste dag, men det tar tid, og noen ganger må det bli verre før det blir bedre, sa Navarsete.

Der hun først og fremst lovet bedring var tilbudet i Oslo-området, intercitytilbudet i landets fire største byer og godstransport på skinner.

- Vi skal ikke overse vedlikeholdsetterslepet og har allerede øket både rammen og midler til investeringer. Dette handler om vilje til å prioritere jernbane, alt annet er prat. Samtidig må noen ta ansvar, og det har vi tenkt til å gjøre, sa samferdselsministeren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere