RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krever klart svar fra Klart Svar

Telekjeden Klart Svar lokker kunder med "markedets beste mobiltelefon-garanti" på hele tre år. Problemet er bare at du har krav på tre års garanti uansett. Nå krever Forbrukerombudet en redegjørelse.

I et brev fra Forbrukerombudet sendt 5. april, opplyser ombudet at de har fått inn en klage fra Elkjøp Norge om Klart Svars garantivilkår.

Klart Svar bruker i sin markedsføring av mobiltelefoner garantiutsagn som Forbrukerombudet reagerer på. Telekjeden annonserer blant annet med at de gir "markedets beste mobilgaranti", med tre års garanti ved kjøp av mobiltelefon.

Problemet er bare at det i Forbrukerkjøpsloven står at du uansett har krav på tre års garanti. Og ifølge Markedsføringsloven er det ikke tillatt å bruke ordet garanti eller tilsvarende, dersom du ikke gis rettigheter i tillegg til de du allerede har eller at disse begrenses.

Forbrukerombudet er usikre på om Klart Svars garanti-lovnader gir noen tilleggsrettigheter. Derfor ber ombudet nå Klart Svar om å redegjøre for hvilke tilleggsrettigheter forbrukerne får gjennom garantien.

Videre har Klart Svar på sine hjemmesider opplyst om flere vesentlige begrensinger i garantien, som ikke fremkommer i markedsføringen. Dette er i strid med Markedsføringsloven, og forbrukerombudet ber Klart Svar om å innrette seg etter loven i fremtiden.

Telekjeden må sende sin redegjørelse til ombudet innen 23. april.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere