RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krever sms-stans

Sist oppdatert:
Innholdsleverandøren Inpoc får sterk kritikk fra Forbrukerombudet, og må nå stanse utsendinger av uønsket reklame til kundene sine.

Flere forbrukere har reagert på reklamen de har mottatt fra Inpoc, som en av Norges største leverandører av innholdstjenester til mobiltelefon.

Stopper reklame
Inpoc sender ut sms-meldinger til personer som har benyttet firmaets tjenester. Nå krever Forbrukerombudet i et brev at utsendelsene stanses. Ombudet mener meldingene som sendes ut er i strid med markedsføringsloven.

Mobilsinnholdsselskapet mener på sin side at det er informasjon som sendes ut.

Stridens kjerne er ifølge Inpoc-sjef Per Håkon Fasting den siste setningen i meldingene. Firmaet skriver nemlig at hvert tredje søk i telefonkatalogen er gratis, noe ombudet mener er ren reklame.

- Forholder oss til avgjørelsen

Forbrukerombudet mener slike meldinger er en markedsføring av Inpocs tjenester, som sendes ut for å øke salget. Derfor er konklusjonen fra ombudet at meldingene ikke kan sendes til forbrukere som ikke har bedt om slik reklame.

Ifølge markedsføringsloven er det nemlig forbudt å sende ut reklame via e-post, sms og liknende til forbrukere som ikke har gitt samtykke til dette på forhånd.

- Vi forholder oss til Forbrukerombudets avgjørelse, og kommer ikke til å sende ut flere slike meldinger, sier Fasting til TV 2 Nettavisen.

Inpoc er en del av det børsnoterte Schibsted-konsernet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere