RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Krever sms-stans

Innholdsleverandøren Inpoc får sterk kritikk fra Forbrukerombudet, og må nå stanse utsendinger av uønsket reklame til kundene sine.
Sist oppdatert:

Flere forbrukere har reagert på reklamen de har mottatt fra Inpoc, som en av Norges største leverandører av innholdstjenester til mobiltelefon.

Stopper reklame
Inpoc sender ut sms-meldinger til personer som har benyttet firmaets tjenester. Nå krever Forbrukerombudet i et brev at utsendelsene stanses. Ombudet mener meldingene som sendes ut er i strid med markedsføringsloven.

Mobilsinnholdsselskapet mener på sin side at det er informasjon som sendes ut.

Stridens kjerne er ifølge Inpoc-sjef Per Håkon Fasting den siste setningen i meldingene. Firmaet skriver nemlig at hvert tredje søk i telefonkatalogen er gratis, noe ombudet mener er ren reklame.

- Forholder oss til avgjørelsen

Forbrukerombudet mener slike meldinger er en markedsføring av Inpocs tjenester, som sendes ut for å øke salget. Derfor er konklusjonen fra ombudet at meldingene ikke kan sendes til forbrukere som ikke har bedt om slik reklame.

Ifølge markedsføringsloven er det nemlig forbudt å sende ut reklame via e-post, sms og liknende til forbrukere som ikke har gitt samtykke til dette på forhånd.

- Vi forholder oss til Forbrukerombudets avgjørelse, og kommer ikke til å sende ut flere slike meldinger, sier Fasting til TV 2 Nettavisen.

Inpoc er en del av det børsnoterte Schibsted-konsernet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere