RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lanserer ny norsk søketjeneste

TV 2 og A-pressen går sammen om en ny søke- og katalogtjeneste. Lokal spissing er stikkordet.
Sist oppdatert:

TV 2 Interaktiv og A-pressen går nå sammen om et nytt selskap, og skaper en ny søke- og katalogtjeneste på internett.

Satser lokalt
Samarbeidet tar utgangspunkt i den allerede eksisterende TV 2 Katalogen, som skal utvikles videre.

- Vi skal finne vår egen nisje, og ikke gå i strupen på Gule Sider og Sesam. Vi skal være best på lokale søk, og med A-pressens massive lokale tilstedeværelse og distribusjon er vi svært godt posisjonert, sier Eirik Bogsnes, ansvarlig for TV 2-katalogen.

Den nye tjenesten blir både en katalogtjeneste, slik man kjenner fra for eksempel Telefonkatalogen, og en søketjeneste. Den nye tjenesten skal være mye mer lokalt spisset enn andre tjenester som Google, men du skal også få bredere opplysninger om du søker det.

Omfattende arkiv
- Vi skal gjøre vårt søk annerledes og smartere enn konkurrentene, og være et hyggelig bekjentskap for folk. Vi gir deg ikke nødvendigvis hvem som er verdens beste pølsespiser, men vi forteller hvem som har de beste pølsene i Odda.

Nå jobbes det med å indeksere TV 2, TV2 Nettavisen og A-pressens egne databaser, før søket lanseres. Når dét blir, er fortsatt ikke helt sikkert.

Stort marked
- Vi skal være oppe når vinter blir til vår, sier Bogsnes poetisk.

Søke- og katalogmarkedet i Norge er stort. Bare på nett omsettes det i dag for 500 millioner, og på papir er markedet rundt 1,7 milliarder.

- Vi tror en stor del av disse pengene kommer til å flyttes fra papir til nett, sier Bogsnes.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere