RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lave priser var ren juks

Sist oppdatert:
Da TV 2 Nettavisen selv gikk ut og sjekket prisene i matbarometeret, spratt prisene opp hele 21 prosent. Les om matvarejukset her.

Den store forskjellen fra TV 2 Nettavisens matbarometer i mars, er at prisene nå hentes på egenhånd. I løpet av uke 14 og 15 sjekket vi prisene i tilfeldig valgte butikker sentralt i Oslo.

Det at kjedenes hovedkontorer ikke lenger blir spurt om å oppgi prisene, har altså resultert i at handlekurven er blitt mye dyrere.

Stort hopp på Coop Prix
Mest oppsiktsvekkende er prishoppet på 21 prosent hos Coop Prix. Men verken Rema, Bunnpris eller Kiwi ligger særlig langt etter.

På Bunnpris er handlekurven 17 prosent dyrere, mens den på Rema er 16 prosent dyrere. På Kiwi har matvarene steget ni prosent i pris.

- Jeg kan garantere at prisene hos Coop Prix ikke har steget med 21 prosent. Det er naturlig å tro at det ikke er samme produkt som er sammenliknet, sier informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop Norge til TV 2 Nettavisen.

Hovedårsaken kan være at kjedene har oppgitt priser på varer i en annen størrelse, ofte økonomipakningen, og regnet om til mindre pakninger.

I tillegg varierer sortimentet i butikkene en god del, og større butikker har for eksempel flere billige, egenproduserte varer. Vi har i denne omgang tatt utgangspunkt i at det skal være enkelt for kundene å finne varene i de aller fleste butikkene.

Minst prisforskjell hos Lidl
TV 2 Nettavisen har satt sammen en handlekurv bestående av 32 ulike varer, fra fersk kylling og frossen fisk til bleier og vaskepulver. De aller fleste varene er produkter som kjøpes på ukentlig basis i et gjennomsnittshjem.

Denne gangen var det Lidl som kom ut best i test. Handlekurven hos den tyske dagligvarekjeden endte på like over 454 kroner.

Lidl hadde også endret prisene sine minst - og til det bedre.

Siden siste prissammenlikning ble gjennomført, i mars, har prisene hos Lidl gått ned to prosent. Spesielt er det prisen på ost, appelsinjuice, brus og øl som har gått ned. Kylling, nakkekoteletter og fruktyoghurt har imidlertid blitt dyrere.

Rimi i pristoppen
Dyrest var Rimi, med en handlekurv til like over 616 kroner.

Hos Rimi var det spesielt bleieprisen som trakk opp. De billigste bleiene kostet like over to kroner på i den Ica-eide kjeden. På Bunnpris, som hadde testens billigste bleier, endte de på 0,62 kroner per stykk.

Også salami, leverpostei og wienerpølsene var dyrere. Det gledelige er imidlertid at Rimi har satt ned prisene på enkelte produkter, som frosne laksekoteletter og ferske fiskekaker.

Siden mars-undersøkelsen har Rimi-prisene endret seg med syv prosent.

Kiwi hadde en pris på 548 kroner, mens Bunnpris-kurven ligger på like over 566 kroner. Rema havner på nesten 581, mens Coop Prix sin kurv koster 606 kroner.

Her er matvarene .

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere