RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lokker kunder med utsolgte varer

Mange av varene som lokker kunder til nyttårssalget er for lengst utsolgt. Nå ønsker Forbrukerombudet å ordne opp.
Sist oppdatert:

Situasjonen er velkjent. Vi løper til landets butikker etter å ha blitt fristet av billig-kampanjer i avisene. Når vi så kommer frem til butikken får vi selvfølgelig beskjed om at varen er utsolgt.

Nesten alle klagene som kommer til Forbrukerombudet om lokketilbud, er rettet mot de store el-kjedene. Og antall henvendelser har vært så mange at lokketilbud blir et av ombudets viktigste satsingsområder i 2004, skriver Aftenposten.

Et av forslagene for å beskytte kundene, er å endre markedsføringsloven.

- Kundene bør få klare rettigheter når de har blitt lurt av villedende lokketilbud, sier rådgiver Jo T. Gjedrem i Forbrukerombudet til Aftenposten.

Jussprofessor Kai Krüger ved Universitetet i Bergen vil imidlertid gå enda lenger. I en utredning for Nordisk ministerråd skriver han at kjedene bør være erstatningspliktige overfor kunder når ikke butikkene har mer igjen av lokkevarene.

Kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert bekrefter overfor avisen at kjeden ønsker å lokke kunder til butikkene deres. Men han er oppgitt over "heksejakten" på elektronikkbransjen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere