RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Maler taket for Google

Sist oppdatert:
Oppmerksomhet er helt essensielt for å gjøre suksess. Enkelte bedrifter maler nå taket for å bli sett på satellittbilder.

Bruk av satellitt- og flyfoto blir stadig mer utbredt på nettet etter at Google lagde det populært å se på satellittbilder fra hele verden med sine tjenester Maps og Earth. Både Microsoft og AOL har i etterkant startet egne populære tjenester, og i Norge har vi flere svært gode tjenester.

Det er nærmest en lov som sier at hvis et fenomen blir populært, så vil det være noen som ønsker å utnytte det for egen vinning på en utspekulert måte. Slik er det også blitt med satellittbilder.

MIT Advertising Lab skriver i sin blog at flere butikker, inkludert butikker i kjeden Target i USA, har begynte å utnytte kartfenomenet ved å male sine tak med sin logo. Hensikten er at butikkene skal skille seg ut når brukere sitter og studerer kart på internett. Personer som flyr over området kan også tenkes å få et glimt av reklamen.

Det er liten tvil om at en gigantisk logo midt i urbane strøk er noe som tiltrekker seg oppmerksomhet. Om dette blir et utbredt fenomen gjenstår å se.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere