RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(scanpix)

Matkjedene: - Vi stopper ikke ølkrigen

Både KrF-leder Dagfinn Høybråten og Sosial- og helsedirektoratet mener priskrigen på øl er ulovlig. Dagligvarekjedene ser ingen grunn til å skru opp prisene.

Høybråten rykket fredag morgen ut i Kanal 24 og uttalte at han anser priskrigen på øl som ulovlig og at han venter at myndighetene tar affære.

Samtidig har Sosial- og helsedirektoratet satt i gang en granskning av bakgrunnen for prisnedsettelsene og lovligheten i de lave prisene. Overfor VG sier direktør Bjørn-Inge Larsen at informasjonen hittil tyder på at priskrigen bryter med alkoholloven.

- Vi har loven på vår side
Men enn så lenge står dagligvarekjedene på sitt. Ingen av lavpriskjempene TV 2 Nettavisen var i kontakt med fredag morgen vil tilbakestille tilbudsprisene.

- Slik vi tolker loven kan vi ikke forstå at vi gjør noe feil, sier direktør i Rema 1000, Geir Solstad, til TV 2 Nettavisen.

Solstad understreker at Reitan-kjeden har brukt lang tid på å granske alkoholloven. Han mener at så lenge det dreier seg om faste lave priser og ikke tilbudskampanjer hvor prisene skrus opp igjen, er loven på forhandlernes side.

- Nå vil jeg samtidig si at vi selvfølgelig vil rette oss etter de konklusjoner myndighetene kommer fram til, eller eventuelle lovendringer, sier Solstad.

Vanlig med subsidierte varer
Kiwi besluttet å følge Rema med priskutt på Seidel-øl til 6,50 kroner fra fredag morgen. Kiwi-direktør Per-Erik Burud vedgår overfor TV 2 Nettavisen at utsalgsprisen medfører tap for kjeden.

- Noen varer settes lavt i pris, og i blant under innprisen. Slik har denne bransjen operert i alle år. Hvem er det som har tjent penger på frossen ribbe før jul de siste 10 åra? Dette dreier seg ikke om et kort prisstunt, vi opererer med faste lave priser og det har vi lov til, sier Burud.

Kiwi-sjefen utelukker heller ikke at prisene kan falle ytterligere fra dagens rekordlave nivå.

- Er man med i en konkurranse, så er man med. Vi følger alltid med på det som er prisnivået i markedet. Går prisene ytterligere ned vil vi vurdere hva vi skal gjøre, sier Burud.

Ønsker ikke å utfordre
Coop-kjeden besluttet sent i går kveld å følge på Kiwi og Rema 1000. Informasjonsdirektør Vidar Ullenrød understreker overfor TV 2 Nettavisen at kjeden ikke er ute etter å utfordre myndighetene i denne saken.

- Vi forholder oss til loven. Hvis myndighetene konkluderer med at dette er i strid med gjeldende regelverk, vil vi rette oss etter det, sier han. Temaet har vi diskutert nøye hver eneste gang vi har redusert prisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere