RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Matkjedenes pristriks

Sist oppdatert:
Matvarekjedene bruker en rekke triks for å komme best mulig ut av medienes pristester.

TV 2 Nettavisen kunne onsdag avsløre at det er store forskjeller mellom prisene matkjedene selv oppgir, og de faktiske hylleprisene.

Hos Coop Prix var avviket så stort som 21 prosent fra prisen de selv oppga i mars. De andre kjedene var ikke langt bak.

På Bunnpris er handlekurven blitt 17 prosent dyrere, mens den på Rema er 16 prosent dyrere. På Kiwi har matvarene steget ni prosent i pris. Rimi-kurven er syv prosent dyrere.

Prøver seg i alle medier
Også i VGs matbørs har det vist seg at kjedene har urent mel i posen. Dagligvarekjedene tilpasser prisene på de produktene som er med i undersøkelsen for å slå konkurrentene.

Et typisk eksempel er Lano såpe, der prisen på pumpesåpe merkelig nok er lavere enn refill-posen. Årsaken er selvfølgelig at pumpeflasken er med i matbørsen.

Også prisen på blå OB-tamponger er dyttet ned, og koster hos mange kjeder under ti kroner. De øvrige variantene av samme produkt koster rundt 30 kroner.

Blå Lipsyl og Soletti saltstenger er andre eksempler der kjedene har kuttet prisen for å komme bedre ut.

Også Twinings Four Red Fruits selges svært billig, noe som ifølge Bergens Tidende skyldes at denne te-typen er med i matbørsen. Den røde teen koster rundt fire kroner hos lavpriskjedene, mens de øvrige variantene koster hele 20 kroner.

Wienerpølse-krøll
Enkelte matvarer peker seg spesielt ut i negativ retning når det gjelder forskjellen på kjedenes oppgitte priser og de prisene vi faktisk fant ute i butikkene.

Dagligvarekjedene har oppgitt feil pris på wienerpølser, salami, nakkekoteletter og appelsinjuice. Også kylling, egg, tannbørster og vaskepulver kommer dårligere ut da vi hentet prisene fra butikkhyllene.

Wienerpølsene var gjennomsnittlig 30 prosent dyrere da vi hentet inn prisene.

Hovedårsaken til dette er at kjedene har spekulert i å oppgi pris på sportswiener i stedet for wienerpølser, altså er helt annet produkt. Sportswiener blir laget med kunsttarm, mens wienerpølser lages med naturtarm. Dermed blir også prisen en helt annen.

Salamien lå i snitt 26 prosent høyere nå enn før. Det skyldes at flere av kjedene har oppgitt prisen på dansk salami, og ikke «vanlig» norsk. Det er også prisforskjell i forhold til om det er hel pølse eller skivet.

Frossen ulv i fåreklær
Aller størst forskjell var det for kyllingfiletene, som ble hele 66 prosent dyrere. De aller fleste kjedene har tidligere regnet om fra store økonomipakninger, i stedet for å oppgi prisen på pakkene med to fileter i som vi spurte etter.

I tillegg kan det ha sneket seg inn frossenvarer midt blant de ferske.

Også prisen på ferske nakkekoteletter har hoppet til værs, med 31 prosent. Det har vist seg at dagligvarekjedene i flere tilfeller har oppgitt pris på frosne koteletter for å komme bedre ut, ikke ferske, som vi spurte etter. De ferske nakkekotelettene er naturlig nok i en helt annen prisklasse enn de frosne.

I forhold til pizzaprisene, har flere av kjedene oppgitt priser på mindre pizzaer enn på de i Grandiosa-størrelse, som vi spurte etter.

Her er de største prisforskjellene:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere