RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mediekonsern danner felles selskap

Orkla Media, A-pressen og Norges Handels og Sjøfartstidende vil ha en bit av kaka på salg av innhold, og danner et eget selskap for å få bedre gjennomslagskraft.
Sist oppdatert:

Mediekonsernene Orkla Media, A-pressen og Norges Handels og Sjøfartstidende danner et felles selskap, Innholdsutvikling AS, for å bedre slagkraften innen markedet for salg av innholds- og overvåkningstjenester.

Starter med oppkjøp
Samtidig offentliggjør det felleseide selskapet at det i dag at er inngått en intensjonsavtale om kjøp av 51 prosent av aksjene i markeds- og medieovervåkningsselskapet InterMedium.

Etter et kjøp vil alt videresalg av redaksjonelt innhold til bruk i overvåknings- og analysesammenheng skje gjennom InterMedium AS.

Markedet for salg av slike innholds- og overvåkningstjenester i Norge er estimert til 150 millioner kroner årlig.

Vil ha andre med på leken
- Som mediebedrifter ønsker vi å ta en større del av verdiskapningen som har redaksjonelt innhold som råvare. Det er en økende etterspørsel etter gjenbruk av innhold. Dette gjelder både arkivsalg, overvåkningstjenester og analyseprodukter. Et samarbeid mellom mediebedrifter på dette området vil øke mulighetene for å dekke kundenes behov bedre, heter det i en uttalelse fra de tre mediekonsernene.

Noe av hensikten med opprettelsen av Innholdsutvikling AS er at andre medieaktører vil bli invitert med i samarbeidet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere