RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Den 16. februar 2008 startet Norwegian eventyret på lufthavnen. Nå gjør de comeback etter å ha forlatt flyplassen i januar 2011.
Den 16. februar 2008 startet Norwegian eventyret på lufthavnen. Nå gjør de comeback etter å ha forlatt flyplassen i januar 2011. Foto: Johannessen, Sara (Norwegian)

Nå kan du komme hit med snakketøyet

Sist oppdatert:
Norwegian fornekter seg ikke.

Det er ikke mange årene siden Konkurransetilsynet forbød bonuspoeng på flyreiser innenlands i Norge. Men de som trodde det var begynnelsen på slutten for flyselskapenes bonusprogrammer tok skammelig feil.

Nå trår Norwegians datterselskap Call Norwegian til med et revolusjonerende bonussystem i forbindelse med lanseringen av mobilabonnementer.

Først i verden?
- Så vidt vi vet er vi det første flyselskapet i verden som introduserer bonuspoeng for mobilprat, sier administrerende direktør Marit Wetterhus i Call Norwegian til Nettavisen.

Prisene for mobilabonnementet er enkle: 35 øre per minutt for å ringe til alle operatører, og 35 øre per SMS.

- Våre mobilkunder får flybonuspoeng, eller cashpoints som vi kaller det, på alt de ringer, tekster og surfer for. Poengene kan siden benyttes til betaling av flyreiser med Norwegian, sier Wetterhus.

Tre prosent mobilbonus
Hun opplyser at mobilabonnementet er fritt for etableringskostnader og bindingstid.

- Hvor mange bonuspoeng får man for å snakke i mobilen?

- Du får tre prosent av alt du forbruker av mobile tjenester. Så hvis du i løpet av ett år har en samlet mobilregning på 6000 kroner – så får du 180 kroner i cashpoints. Bruker du Norwegian-kortet til å betale mobilregningene kan du plusse på ytterligere 90 cashpoints, eller kroner om du vil, sier hun.

Paris-billett innen rekkevidde
Selv om det er billig å fly med Norwegian - skal det godt gjøres å snakke deg til for eksempel Roma. Billigste returbillett fra Oslo er i øyeblikket 959 kroner. Med overnevnte mobilbruk må du samle mobilpoeng i mer enn tre år før billetten er tjent inn.

Men Paris er mer oppnåelig. Billigste returbillett akkurat nå koster 299 kroner. Fremdeles med overnevnte mobilbruk vil du kun mangle 20 kroner til Paris-billetten.

- Vi forventer ikke at folk skal spare inn til å betale hele flybilletten bare på mobilabonnementet. Men i kombinasjon med flyreiser og bruk av vårt kredittkort åpner det seg muligheter både til Roma og enda mer eksotiske steder, sier Wetterhus.

Hun understreker at kunder kan benytte cashpoints til delbetalinger av flyreiser med Norwegian.

- Med andre ord trenger ikke kundene våre å tjene opp en hel flybillett før de kan nyte godt av bonuspoengene, sier hun.

Flyr flere forsinket
I desember måned fløy Norwegian 815.562 passasjer. Dette var en økning på 163.667 passasjerer eller 25 prosent fra samme måned i fjor.

Kabinfaktoren for konsernet som helhet lå på 76 prosent i desember, en forbedring på to prosentpoeng fra samme måned året før.

Mens passasjerveksten fortsetter falt imidlertid avkastningen fra hver passasjer. Seteinntekter per passasjerkilometer, eller yielden, er estimert til 0,55 kroner for desember, noe som er 17 prosent lavere enn i desember 2008.

I tillegg var en stor andel av flyene forsinket.

Selskapet opererte 99,4 prosent av de planlagte flygningene i desember, hvorav kun 61,8 prosent gikk på oppsatt rutetid.

Punktligheten for året som helhet var 81 prosent.

Selskapet HBK Invest, hvor Bjørn Kjos eier 90 prosent og hans makker Bjørn H. Kise eier 10 prosent, har nesten 9,5 millioner aksjer i Norwegian, tilsvarende 27,77 prosent av selskapet. Tirsdag faller aksjen med 0,4 prosent til 124 og en markedsverdi på over 4,2 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere