RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock

Nå slutter vi å drikke også

Sist oppdatert:
Finanskrisen har nådd ølkranene. Se tallene som ryster utelivsbransjen.

Dårlige tider skyller inn over nordmenns drikkevaner. Ferske tall fra Bryggeri- og Drikkevareprodusentene viser nemlig at ølsalget stuper.

Salget av øl på puber og restauranter falt med hele 13,6 prosent i februar! I dagligvarehandelen er nedgangen på 6,3 prosent, ifølge foreningen.

ÅRETS FØRSTE UTEPILS:
- Det er jo fredag

BILLIG BØRST:
Her drikker du billig i London

FOR EN PUB!
Her må du pantsette skoene for en øl

BARE EN MYTE, ELLER?
Her er mytene om fyllesyke

EN ØL OM DAGEN...
... kan gi kreft!

SKÅL!
Drikk øl med stil

TATT PÅ SVINESUND:
Hadde 7200 ølbokser i bilen

De ferske tallene viser at det er vannkrana som er vinneren i kampen om å slokke nordmenns tørste.

  • Salget av alkoholfritt øl falt med 5,7 %, og hadde en markedsandel på 2,7 % av totalsalget i februar.
  • Salget av sukkersøtt brus falt «bare» med 2,2 %, mens kunstig søtet brus falt med 11 %.
  • Brussalget i februar falt med 5,9 % til 37,9 millioner liter, mens vannsalget falt med 16,9 % til 6,4 millioner liter.

Av totalsalget på 16,6 millioner liter øl i februar, utgjorde boksandelen 56,6 %. Flaskeølet hadde en andel på 24,8 %. Fat- og tank utgjorde en andel på 18,6 %.

Bryggeri- og Drikkevareforeningen skriver i meldingen at avgiftsøkningen (62 %) på all brus som kom 1. januar ikke ser ut til å ha fått den tilsiktede effekt, ettersom den har rammet kunstig søtet brus fem ganger så hardt.

Under følgende linker finner du månedsstatistikken for februar inkludert fordelingen på emballasjetyper, skatteklasser og kanaler: Øl, Brus og vann.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere