RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nordmenn drikker mindre

Sist oppdatert:
...stort sett. Sjekk hvor de drikker mest!

I fjor brukte vi 2,7 prosent av totalforbruket på alkohol og tobakk. Dette er en nedgang på 0,4 prosent fra 2005, i følge tall fra SSB.

Drikker mest i Oslo
I fjor kjøpte norske gjennomsnittshusholdninger alkohol for 9 824 kroner. Men det er noen deler av landet der de drikker mer.

Husholdninger i Oslo og Akershus bruker mest på alkohol, 10 705 kroner i året. Her drikker de helst vin – og kjøper årlig vin for nesten 4 000 kroner.

Trøndere drikker mest brennevin, de kjøper brennevin for 1 860 kroner i året

Vestlendinger, derimot, foretrekker heller øl. De kjøper øl for hele 2 742 kroner, men bruker minst i landet på brennevin.

Aleneboende drikker hver for 7 922 kroner, som er mest per person. Det er mer enn tre ganger så mye som småbarnsforeldre drikker for. Foreldre med barn under 6 år drikker hver for bare 2 254 kroner årlig.

Her drikker de mer
Mens alkoholutgiftene på landsbasis har sunket, har de gått opp i noen områder.

I Nord-Norge, Agder og Rogaland, og i Trøndelag utgjør alkoholutgiftene mer i forhold til totalforbruket.

Økningen har vært størst i Nord-Norge, der alkoholutgiftene i fjor utgjorde nesten en halv prosent mer av totalforbruket enn de gjorde i 2005.

Tobakk går ned
De siste årene har tobakksbruken gått ned over hele landet.

For et par år siden brukte gjennomsnittshusholdninger 4 000 kroner i året på tobakk. I fjor var tallet nede i 3 300 kroner – en nedgang på 700 kroner.

I Agder og Rogaland bruker de på landsbasis mest på tobakk, med hele 4 100 kroner i hver husholdning.

I Hedmark og Oppland bruker de minst på tobakk, tett fulgt av Oslo og Akershus.

Røyk er ukult
Nedgangen i tobakksbruk kan knyttes til de aggressive kampanjene fra Helsedirektoratet fra 2003 og 2007.

Hege Wang, fungerende avdelingsdirektør i Avdeling Tobakk i Helsedirektoratet ser med glede på nedgangen, men mener at kampanjene ikke kan ta all æren.

- Kampanjene er en viktig brikke, sier hun. - Men det er som et puslespill. I Norge har vi for eksempel god lovgivning på tobakksområdet, og det drives godt forebyggende arbeid blant barn og unge. Det er en sammenheng mellom mange ting, som totalt gir en nedgang. Selv om kampanjene har hatt mye å si, er det også et annet viktig element.

- Røyking er ikke kult lenger.

Les flere økonominyheter på Nettavisen Økonomi

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere