RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norge er en klimaversting

Sist oppdatert:
Norges CO2-utslipp har økt med nesten 24 prosent per innbygger fra 1990 til 2003. Norge er dermed det landet som har hatt høyest utslippsøkning av ti industriland.

- Jeg synes det er flaut. Den norske regjeringen må virkelig skjerpe seg, sier prosjektansvarlig Guri Tajet i Framtiden i våre hender (FIVH) til TV 2 Nettavisen.

Organisasjonen har sammenliknet utslippene per hode i ti industrialiserte land. Landene hører alle med blant dem man ofte holder for «naturlig å sammenlikne seg med». Forskjellene er voldsomme mellom de ulike landene, viser FIVHs undersøkelse.

Store forskjeller
Tyskland og Storbritannia, som er blant landene som har gått i spissen for å motvirke global oppvarming, har redusert sine CO2-utslipp per hode med henholdsvis 16,4 og 9,4 prosent.

Norge har derimot økt utslippene med 23,7 prosent, nesten en fjerdedel, siden 1990. Norge stiller dermed desidert i verstingtoppen blant landene i undersøkelsen. Det neste landet på listen, Japan, har økt utslippene med 15,5 prosent.

- Vi kjører stadig mer bil, reiser stadig oftere med fly og utvinner stadig mer olje og gass. Det som måtte være av effektivisering blir spist opp av økt vekst på alle fronter. I stedet for å føre en offensiv miljøpolitikk, sitter vi på gjerdet og venter på at det skal dukke opp teknologiske løsninger som nærmest vil trylle bort CO2-utslippene, mener Tajet.

Hellig ku
Veitrafikken står for nesten en fjerdedel av Norges CO2 -utslipp, og er et av områdene hvor utslippene har økt mest de siste årene.

- Nå må regjeringen iverksette tiltak. Veitrafikken kan ikke lenger være en hellig ku, og vi krever derfor stans i alle kapasitetsutbygging av bilveier. Det vil redusere bilbruken og det vil dessuten medføre at det frigis midler som kan brukes til å gjøre kollektivtrafikken konkurransedyktig på tid, pris og tilgjengelighet, sier Tajet.

Grønne avgifter
FIVH ønsker miljøavgifter på flyreiser, mens tog må bli billigere. Bilavgiftene bør legges om slik at det blir mest attraktivt å velge miljøvennlige biler. Det må også skattesystemet: I dag blir man fordelsbeskattet dersom arbeidsgiveren subsisiderer månedskort til kollektivtransport, mens gratis parkering ikke blir fordelsbeskattet.

I tillegg bør myndighetene legge til rette for en offensiv satsing på høyhastighetstog, mener organisasjonen.

- Det er ikke overraskende at mange velger å ta fly i stedet for tog slik det er i dag. Det skal veldig mye idealisme til for at man velger noe som både er dyrere og tar mer tid. Myndighetene må legge til rette slik at de miljøvennlige valgene lønner seg, sier Tajet.

USA på topp
Selv om Norge har den høyeste utslippsøkningen, er det fremdeles land som slipper ut mer per innbygger. USA er den desiderte utslippsverstingen, og slipper ut 19,9 tonn CO2 per innbygger. Danmark slipper ut 10,9 tonn, Finland 10,4 tonn, Tyskland 10,2 tonn og Norge 9,9 tonn.

- Det er bare flaks at Norge ikke troner på verstingtoppen sammen med USA. Det skyldes naturgitte forhold, det vil si vår store tilgang på vannkraft, avslutter Tajet.

CO2-utslipp, antall tonn per hode:

Land

1990

1997

2003

Endring i prosent

Norge

8,0

9,4

9,9

23,7

Japan

8,2

9,2

9,4

15,5

Italia

7,3

7,4

8,1

11,2

Frankrike

6,5

6,6

6,8

4,8

USA

20,0

20,7

19,9

-0,4

Sverige

6,3

6,8

6,2

-1,0

Danmark

11,0

14,0

10,9

-1,1

Finland

10,6

10,4

10,4

-1,2

Storbritannia

10,5

9,6

9,5

-9,4

Tyskland

12,2

10,7

10,2

-16,7

Kilde: US Energy Department, Statistisk Sentralbyrå og OECD, sammenstilt av Fremtiden i våre hender

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere