RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(scanpix)

NRK refses for spill-PR

Sist oppdatert:
NRK refses av Medietilsynet for brudd på sponsereglene i forbindelse med Viking Lotto og Jokertrekningene. Tilsynet godtar ikke at dette er redaksjonelle programmer.

Medietilsynet har tildelt advarsel for regelbrudd i forbindelse med programmet «Viking Lotto med Joker-trekning» på NRK1, ifølge en melding fra tilsynet.

Programmene inneholder salgsfremmende omtale og logoeksponeringer i strid med kringkastingsloven, ifølge meldingen.

Det konkluderes med at Viking Lotto og Jokertrekningsprogrammene må anses å være sponset av Norsk Tipping. Dermed kommer sponsereglene i lov om kringkasting og forskrift om kringkasting til anvendelse.

Avdelingsdirektør Lars Winsvold i Medietilsynet stiller overfor TV 2 Nettavisen opp følgende klare krav hvis denne typen programmer skal fortsette:

  • Alle logoer fra Norsk Tipping må skrelles vekk
  • Unngå alle salgsfremmende uttalelser
  • Opplyse om sponsing fra Norsk Tipping

Winswold opplyser at en viktig prinsipiell vurdering er at tilsynet mener NRK har for lite kontroll over programmene til at de kan kalles redaksjonelle, slik NRK tidligere har fremholdt. Konkret gjelder det innsyn i forholdet mellom Norsk Tipping og produsenten Fabelaktiv, som er eid av Norsk Tipping.

- Innsynet har vært mindre enn det burde vært, sier Winswold til TV 2 Nettavisen.

To programmer
Vedtaket gjelder konkret to programmer sendt 22. oktober 2003 og 14. april 2004. Etter Statens medieforvaltnings vurdering har NRK blant annet brutt lov om kringkasting når det gjelder forbud mot oppmuntring til kjøp eller spesielle salgsfremmende henvisninger til sponsors produkter i sponsede program.

Tilsynet mener sending av spill- og trekningsprogrammer i utgangspunktet må tillates, selv om de i seg selv kan virke markedsførende, men konkluderer med at visning av Norsk Tippings alminnelige logo samt logoene for spillene Viking Lotto og Joker, er i strid med kringkastingsloven.

Salgsfremmende
I tillegg er to konkrete uttalelser i programmene også i strid med kringkastingsloven, som tydelig salgsfremmende. Det gjelder disse:

- Den store drømmen er vel egentlig å få den store overraskelsen når du er i minibanken for å ta ut penger og plutselig oppdager et helt ukjent beløp. Kanskje det skjer med deg?

- Ja, det skulle vel rekke til en ny 10- rekkers kupong, oppussing av badet, kjøkkenet og litt til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere