RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Carrefour.com

Ny lavpriskjede snuser på Norge

Sist oppdatert:
Franske Carrefour vil gjerne innta Norge med lavpriskjedene Dia eller Ed. Men kompanjong NorgesGruppen vil ikke gi opp Kiwi uten videre, og holder igjen satsningen.

De tre lavpriskjedene Dia, Ed og Minipreço står foreløpig bare for 7,5 prosent av omsetningen til Carrefour. Men konsernet ser for seg rask vekst, med 6.000 butikker verden over og 80 milliarder kroner i omsetning i 2006.

Carrefour har vært interesserte i Norge, både før og etter at Lidl etablerte seg med brask og bram. Det er eventuelt Dia eller Ed som skal være aktuelle her til lands, skriver Handelsbladet FK.

Selskapet ønsker egentlig å rykke inn mens interessen for lavpriskjeder er på topp, men vil ikke presse partner NorgesGruppen. Den norske dagligvaregiganten har sin egen lavprissatsning med Kiwi.

Og før en eventuell Dia- eller Ed-lansering, skal fellesprosjektet MenyChampion være landsdekkende.

Kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen vet at Carrefour vurderer videre ekspansjon. Han mener det er naturlig at et så stort selskap har planer også for det norske markedet.

Dia, Ed og Minipreço er samlet verdens tredje største ekstremlavpris-kjede. Så langt har satsningen 4 500 butikker i Spania, Frankrike, Portugal, Hellas, Tyrkia, Brasil, Argentina og Kina.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere