RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ordkrig om ølkrig

Sist oppdatert:
Både Hansa og Ringnes beskylder hverandre for å ha startet priskrigen på øl. Nå kan Hansa bli tvunget til å sparke ansatte.

Hansa varslet onsdag at de må kutte kostnadene kraftig, og de skylder på markedssituasjonen. Priskrigen mot Ringnes har satt Bergens-bryggeriet i knipe.

Ringnes mener imidlertid det er en provokasjon å vise til priskrigen og Ringnes som årsak til Hansas kostnadskutt. Hansa startet priskrigen ved å kutte prisen på Borg, hevder Ringnes.

- Hansa har seg selv å takke
- Vi er overrasket over utspillet. Å kaste ansvaret for kostnadskutt og nedbemanning over på oss, blir å trekke diskusjonen ned på et nivå hvor vi ikke ønsker å delta, sier informasjonssjef Anne-Marit Schiong i Ringnes til TV 2 Nettavisen.

- Her har Hansa seg selv å takke. De vet godt at de startet dette ved å kutte prisen på Borg. Ringnes er markedsleder, og det er en posisjon vi ønsker å beholde. Naturligvis kan vi ikke sitte på sidelinjen og se på at vi blir utkonkurrert på pris, sier hun videre.

- Tullball
Tullball, sier Hansa og peker på at Borg er et lite regionalt ølmerke, mens Ringnes har trukket inn ølgiganten Tuborg til langt lavere priser.

- Vi har gjort en avtale med Rimi hvor vi selger Borg Pils til 10 kroner. Det er lite regionalt merke, og avtalen er ikke ulik med eksempelvis Husets i Coop, Grans hos Rema 1000 og Seidel hos NorgesGruppen, sier informasjonssjef i Hansa, Lisbeth Hope Frugård, til TV 2 Nettavisen.

- Det at man skal bruke lille Borg som et påskudd til å skru ned prisen helt til 9 kroner på et såpass anerkjent merke som Tuborg, duger ikke som forklaring, sier hun videre.

Ansatte vil bli berørt
Hansa Borg Bryggerier ASA har omtrent 800 ansatte fordelt i Bergen, Sarpsborg, Kristiansand og Olden i Nordfjord. Frugård har lite håp om at kostnadskuttene kan gjennomføres uten at det vil berøre de ansatte.

- Vi har merket det godt på omsetningen at Ringnes har kuttet i prisen. Det blir ikke lettere for mindre bryggerier etter dette, og vi må tilpasse oss den nye markedssituasjonen, sier Hope Frugård.

Ringnes hevder at også de har fått merke effekten av priskrigen på pengepungen. Selv om Tuborg-ølet selger som varmt hvetebrød er det lite gevinst å hente fra bryggeriets side, hevder Schiong.

- Bare la det være klart. Vi taper penger på dette her, sier Schiong.

Billig øl kommet for å bli
Både Ringnes og Hansa er imidlertid enig om en ting. Billig øl er kommet for å bli. Trolig har priskrigen satt en ny standard for hvor mye de billigste ølmerkene vil komme til å koste fremover.

- Vi har trolig sett et varig knekk i prisen, så gjenstår det å se hvilke merker det blir, sier Hope Frugård i Hansa.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere