RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Populært å fly med Widerøe

Stadig flere reiser med flyselskapet Widerøe, og i 2004 hadde selskapet rekordmange passasjerer. Widerøe transporterte 1,8 millioner passasjerer i fjor, opp åtte prosent fra året før.

Den største økningen er kommet på selskapets innenlandsruter. Innenlands reiste 1.430 millioner passasjerer, opp 8,5 prosent fra 2003. På utenlandsrutene fraktet selskapet 370.000 passasjerer, en økning på 4,5 prosent, melder Widerøe i en pressemelding.

Widerøes kabinfaktor i fjor endte på 53,4 prosent. Dett er en oppgang på marginale 0,5 prosentpoeng sammenlignet med året før.

- Vi er svært tilfreds med den positive passasjerutviklingen. Vi kan konstatere at et bedre rutetilbud og flere tilgjengelige lavprisbilletter har stimulert til økt trafikk. Vi ser lyst på 2005. Grunnlaget for fortsatt vekst er tilstede med fortsatt lav rente, lave priser og et rutetilbud som møter markedsbehovet, sier Terje Skram i Widerøe i meldingen.

I desember opplevde Widerøe en markert oppgang i antall passasjerer på åtte prosent, på linje med øvrige måneder i 2004.

Den største trafikkøkningen i Nord-Norge i 2004 kom mellom Tromsø og Finnmark, samt på Harstad/Narvik. I tillegg har trafikkutviklingen vært god på kortbanerutene på Vestlandet.

På utenlandsrutene var det størst oppgang på strekningen mellom Trondheim og København, samt ruten mellom Bergen og Aberdeen. Satsningen på sommerruter til Gotland og Shetland har også bidratt til å få opp passasjertallene på utenlandstrafikken.

Widerøe var ifølge målinger på Oslo Lufthavn Gardermoen det mest punktlige selskapet i 2004, knepent foran SAS. Det er fjerde år på rad at Widerøe topper listen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere