RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Larsen, Håkon Mosvold (SCANPIX)

Posten kutter 370 stillinger

Sist oppdatert:
Posten skal kvitte seg med 370 ansatte i løpet av to år.

Forhandlingene om omfanget av nedbemanningene som Posten varslet rett før jul er nå sluttført. Resultatet er at Posten i løpet av 2009 og 2010 skal kutte 370 stillinger.

Les også: Ekornes kutter 180 årsverk

Kuttet er mindre en hva Posten selv varslet tidlig desember, da de meldte om at inntil 450 årsverk fra dagens nivå på 1500 stillinger i stabs- og støttefunksjoner skulle kuttes.

- En fattig trøst, mener forbundsleder i Postkom, Odd C. Øverland.

- Tungt for medlemmene
- I Posten har vi dessverre etter hvert god erfaring med nedbemanning. Å skrive under på en protokoll som medfører at fra 370 ansatte mister jobben er uansett en tung dag, både for de ansatte og de tillitsvalgte i Posten, sier Øverland til Nettavisen.

Forhandlingene som nå er gjennomført mellom Posten og Postkom innebærer at 340 ansatte mister jobbene sine i 2009 og ytterligere 30 i 2010.

Selv om resultatet er negativt for de mange ansatte som nå må gå i Posten, ser heller ikke forbundslederen noen annen løsning for innsparingen.

- Vi har hatt en god dialog med ledelsen i arbeidet med denne protokollen. Kanskje en kunne ha tatt tak i problemene på et tidligere tidspunkt, men det blir etterpåklokskap. Alternativet hadde uansett blitt en etappevis nedbemanning. Totaleffekten ville nok blitt den samme, sier Øverland.

Brukte millioner på relansering
I begynnelsen av september startet Posten Norge AS relansering av Posten som logo og merkevare på bedrifts- og privatmarkedet. Gildet kom på den nette sum av 300 millioner kroner.

I sammenheng med Postens varsling om masseoppsigelsene før jul, ble det fortalt at målet var å spare nettopp 300 millioner kroner.

- Dette har ingen sammenheng. Relanseringen var helt nødvendig for Posten å investere i den tiden vi går inn i, svarte pressesjef i Posten Norge, Kjell S. Rakkenes til Nettavisen den gang.

Heller ikke Øverland ønsker å trekke noen umiddelbare linjer mellom de tilsynelatende svært så like beløpene.

- Merkevarelanseringen er en investering for at bedriften skal få en bedre stilling i markedet. Hadde en ikke brukt disse pengene ville Posten nok ha vært nødt til å redusere enda mer på sikt, sier Øverland.

Les flere økonominyheter på Nettavisen Økonomi

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere