RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Posten skjelver

Kles i ny drakt for å tåle konkurranse fra utlandet. Pengesløsing, mener Rødt.

Posten Norge AS opplyste fredag morgen at de lanserer ny logo og innfører nye merkevarer i bedrifts- og privatmarkedet. Prisen er gitt den nette sum av 300 millioner kroner.

Leder i Rødt, Torstein Dahle, mener posten er ute av kontroll og sløser penger.

- Det er helt tydelig at Posten er helt ute av kontroll når det er mulig å gjøre om selskapsnavnet og forandre en logo som har eksistert siden 1600-tallet. Hvordan kan samferdselsministeren gå inn for å legge ned flere hundre postkontor samtidig som hun sitter stille og ser på at Posten svir av enorme beløp på unødvendige og sløsende merkevareprosjekter, spør Dahle.

Kjell S Rakkenes mener beløper er nødvendig for Postens fremtid.

Sparer penger

Posten svarer på tiltale og mener forvandlingen er såre nødvendig.

- Det er helt nødvendig for posten å investere i den tiden vi går inn i, svarer pressesjef i Posten Norge Kjell S. Rakkenes.

- Posten forvalter i dag over 20 forskjellige logoer gjennom de selskapene de har kjøpt opp. Dermed vil vi sparer penger og vår øke salgskraft i markedet med å innføre en tydeligere profil, legger Rakkenes til.

På tiltalen fra Rødt om pengeprioriteringen mener Posten de har sitt på det rene.

- Vi foretar stadig forbrukerundersøkelser hvor det kommer klart fram at postens kunder er fornøyd. Vi får ofte tilbakemelding om at posten gjerne skulle kommet raskere fram, og det griper vi nå tak i, svarer Rakkenes.

Han påpeker at mange sitter med den vrangforestilling at Posten forvalter skattebetalernes penger og poengterer at selskapet ikke mottar én krone i statsstøtte.

Merker konkurransen

Rakkenes innser at brevkulturen er i fritt fall og legger dermed til grunn den harde utfordringen posten nå står foran.

- Om ti år vil markedet være liberalisert i Norge som i Sverige, og vi vil ikke lenger være alene om å bringe post i Norge. Det vil bli etablert flere utenlandske selskaper i Norge som vil tilby samme tjenesten som posten gjør i dag. Dermed skjerper vi oss med nye innovative løsninger, sier Rakkenes.

- Ingen lette svar

Daglig leder i PR Operatørene Øystein Bonvik mener Posten tvinges inn i et hjørne og trenger en reprofilering.

- Jeg forstår at folk stiller spørsmål ved pengebruken, men jeg ser også Postens egen problemstilling, sier Bonvik.

Bonvik mener Posten lider fra tøffere konkurranse og er nødt til å kommersialisere sine tjenester.

- Posten er i forandring og tvinges over i en situasjon der de er nødt på å tjene på alt de gjør. Her tvinges de til å tenke nytt, sier Bonvik.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere