RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Punger ut for tvilsom prisgaranti

Elektrokjeden Lefdal kan ikke dokumentere at de er så billige som de lover i sine reklamer. Nå må de ut med 500 000 kroner i bot.

Lefdal lover nemlig kundene prisgaranti på produktene de selger, noe som betyr at du skal få pengene tilbake om du finner varen billigere et annet sted.

Det betyr imidlertid at varen faktisk må finnes hos konkurrentene, melder NRKs Forbrukerinspektører.

Forbrukerombudet avdekket nylig at de varene Lefdal lover prisgaranti på, slett ikke er i sortimentet hos de andre elektrokjedene. Det blir dyrt for Lefdal, som må ut med 500 000 kroner i bot for den misvisende markedsføringen.

- Det gjør vi fordi de har brutt et vedtak fra Markedsrådet, som sier at produkter det fins prisgaranti på, skal finnes hos konkurrende bedrifter, eller konkurrerende butikker. Det har vi sett flere tilfeller på at det ikke gjør, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til NRK.

Han påpeker at det som er spesielt i denne saken er at det er en oppegående og velfungerende bedrift som lover gull og grønne skoger. Det er ikke mange slike bøter som skriver ut i året, men vanligvis er det postordrefirmaer og teppeselgere og useriøse selskaper som går i baret.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere