RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Rune Brynhilsen
Rune Brynhilsen

Radiokrig til våren

P4-sjef Rune Brynhildsen ser frem til den nye konkurransen om radiolytterne. - Krigen vil stå til våren, sier Brynhildsen.

Første januar blir det tøff kamp om de norske radiolytterne. P4 har de siste ti årene vært alene om å drive kommersiell, riksdekkende radio, men etter nyttår må Rune Brynhildsen og P4-mannskapet belage seg på tøff konkurranse fra nykommeren Kanal4.

- Vi gleder oss. Det blir en annerledes konkurranse nå som TV 2 har kommet inn i markedet, men det skal vi klare. Vårt klare mål er å fortsatt være den største, sa administrerende direktør Rune Brynhildsen i P4 under en pressekonferanse fredag morgen.

Mister lyttere
P4 er tildelt den såkalte P5-konsesjonen og fra nyttår blir kanalen å finne på nye frekvenser over det meste av landet. Unntaket er i Trondheim, Stavanger og Østfold/Vestfold der dagens frekvenser beholdes.

- Det er jo et lite, artig poeng at lytterne i Fredrikstad slipper å skru på radioen. De kan fortsatt høre sin favorittkanal på dagens frekvens, sa Brynhildsen med klar henvisning til at Kanal4 får hovedkontor i nettopp Fredrikstad.

P4s mål er å beholde 800 000 daglige lyttere på kanalen. I dag har P4 omkring 1,1 millioner lyttere. 200 000 forsvinner fordi kanalen får mindre distribusjon, mens Brynhildsen regner med at 100 000 vil velge å gå over til den nye kommersielle stasjonen, Kanal4.

Må kjempe
- Våre tall viser at vi har 550 000 lojale lyttere som vi uansett beholder. Og så er det 250 000 som vi er mer usikre. Disse må vi kjempe om. Den krigen skal vi vinne, sier P4-sjefen.

Han innrømmer at det blir en tøff kamp på nyåret. Kanal4 er nykommeren og nyter godt av nyhetens interesse. Men Brynhildsen viser til at det viktige spørsmålet er om Kanal4 klarer å beholde lytterne. Den løpende konkurransen fra NRKs tre riksdekkende kanaler og Radio1-nettverket blir også svært viktig.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere