RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Revolusjon i katalogbransjen

Sist oppdatert:
En fersk dom slår bena under merkevaren Gule Sider, og kan revolusjonere katalogbransjen. En av dem som kan tjene på det er investoren Øystein Tvenge.

Tidligere i dag omtalte TV 2 Nettavisen den ferske dommen fra Borgarting Lagmannsrett som innebærer at Findexa mister eneretten til å bruke merkenavnet Gule Sider til firmaet Firma-Katalogen.

Findexa har allerede meldt at dommen vil bli forsøkt anket til Høyesterett. Men skulle den bli stående, er det klart at dette vil revolusjonere katalogbransjen i Norge.

Findexa, og tidligere Telenor, har brukt store ressurser på sine katalognavn, som Gule Sider og Rosa Sider. Bare for Gule Sider er det etter det TV 2 Nettavisen erfarer brukt et tresifret millionbeløp de siste årene på merkevarebygging.

Samtidig har Findexa kjørt hardt mot konkurrenter som har hatt produkter med samme navn.

- Dette har vært verre enn David mot Goliat, sier advokat Peter Nitter, som har representert Firma-Katalogen i saken mot Findexa.

Nitter mener Telenor og senere Findexa har valgt å forsøke å ta enerett på et beskrivende navn. - Gule sider er en viktig beskrivende betegnelse for den som skal inn i dette markedet. Det er en nøkkelbetegnelse, som også brukes internasjonalt, sier Nitter.

Nitter viser også til at det har vært flere aktører med Gule sider-produkter tidligere.

Dersom dommen blir stående, mener Nitter det vil være fritt frem for andre Gule sider-produkter. - Dette er viktig for konkurransen i markedet, sier han.

I dommen pekes det på at gule sider har lang historikk som en gererisk, karakteristisk betegnelse. Dommen tar opp at det har forekommet misvisende salgsarbeid fra Firma-Katalogen, men mener dette ikke har betydning for sakens hovedspørsmål.

- Snylter
Fungerende pressetalsmann Per Bjørkum i Findexa mener derimot at Findexa har bygd opp Gule Sider i en slik grad at det må regnes som et merke. Han viser blant annet til at undersøkelser viser at dette er blant Norges mest kjente merkevarer.

- Man ønsker å snylte på det, og få en bit av den kaken, sier han til TV 2 Nettavisen.

- Rotterace
Det er ikke bare Gule Sider som har skapt strid.

I fjor vår ga selskapet Rosa Sider seg, solgte domenenavnet www.rosasider.no til Findexa, og endret både firmanavn og produktnavn til Rosaindex, men daglig leder Fredrik Engh har ikke nødvendigvis gitt seg for godt.

Han er svært interessert i om dommen om Gule Sider blir stående, og mener denne kan revolusjonere bransjen.

Når det gjelder hva hans selskap vil gjøre, sier han bare: - Hvis dommen blir stående, har vi en del planer.

Engh tror også at denne dommen kan åpne markedet for nye aktører, både norske og internasjonale, og nevner Eniro, Orkla og Schibsted som sannsynlige kandidater.

- Det blir et rotterace hvis dommen blir stående, sier han.

Selges?
Selv er Engh i samtaler med et par potensielle kjøpere av selskapet, og han legger ikke skjul på at den aktuelle dommen kan øke verdien av Rosaindex.

Engh sier at man i løpet av første halvår vil øke antall ansatte fra 68 til mellom 80 og 85. Omsetningen i år ventes å bli 60 til 65 millioner, og marginene er gode, ifølge Engh.

Største aksjonær i selskapet er Øystein Tvenge med 38 prosent. Andre betydelige aksjonærer er Torstein Tvenge, Arne Blystad, kretsen rundt Robert Keith, samt gründerne.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere