RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ryanair risikerer kjempebøter

Sist oppdatert:
Det irske lavprisselskapet Ryanair må stoppe sine misvisende reklamer. Hvis ikke blir det kraftige bøter.

Markedsdomstolen i Sverige truer flyselskapet med to bøter på 400.000 svenske kroner hver, dersom selskapet ikke endrer markedsføringen sin, skriver Dagens Industri.

Ryanair pålegges også å oppgi de obligatoriske forsikringerne som en del av annonseprisen, noe selskapet tidligere ikke har gjort.

Ikke sammenlikbare priser
Det var opprinnelig Konsumentombudsmannen (KO), tilsvarende vårt forbrukerombud, som mente at flyselskapets prissammenlikninger med andre selskap har vært uklare og misvisende for forbrukerne.

I Ryanairs annonser er prisene som blir trukket frem, nemlig ikke sammenliknbare. Lavprisselskapet har oppgitt sine laveste kampanjepriser, mens de andre selskapene er oppført med de dyreste billettene.

Noe medhold
Markedsdomstolen gir KO medhold i store deler av sin klage, men avviser samtidig på enkelte andre punkter.

Ryanair slipper for eksempel å tydeliggjøre at lavprisbillettene kun gjelder på bestemte dager, og hvilke dette er. Videre må heller ikke selskapet opplyse om de spesielle vilkårene som gjelder med hensyn til ombooking og avbestilling av billetter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere