RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(AFP/Scanpix)

Ryanair vil fly i Norge

Sist oppdatert:
Det irske lavprisselskapet Ryanair vil til Norge for å fly innenriks.

Innen syv år ønsker Ryanair å etablere innenriksflygninger i Norge. Det sier Europa-sjef Sinead Finn for det irske flyselskapet.

- Vi vet at det er et marked for innenriksflygninger. Vi vet at Norge er et veldig langt land, og at folk trenger transport fra nord til sør. Vi tror en satsning på lavpris kan virke, sier Finn til TV 2 Nettavisen.

Stiller krav
Hun setter to viktige betingelser for at selskapet skal hive seg inn i konkurransen med SAS Braathens og Norwegian.

- For det første trenger vi en base i Norge. Vi har i dag en base i Sverige, men ikke i Norge. I tillegg er vi avhengig av en lavprisavtaler på de flyplassene vi vil fly til, sier Sinead Finn i Ryanair til TV 2 Nettavisen.

Hun gjør det klokkeklart at selskapet ikke vil satse på innenriks i Norge hvis ikke de to betingelsene er oppfylt.

- Vi må være sikre på at vi får lavpriskostnad på eventuelle avtaler. Hvis vi ikke får det, flyr vi ikke. Det norske flyplasser må forstå, er at de ikke bare konkurrer mot flyplasser i Norge, men også mot flyplasser i Italia, Tyskland og hele Europa, sier Finn.

Vil doble trafikken
I år regner Ryanair med å frakte 35 millioner passasjerer. Det er en vekst på 27 prosent sammenlignet med i fjor. Innen 2012 har selskapet som mål å frakte 70 millioner passasjerer i året. Veksten må komme fra et sted, og det er ikke fra konkurransen med British Airways, ifølge Finn.

- Nei, de frakter ikke en gang 35 millioner passasjer. Vi får ikke passasjerene våre fra BA, og det er vi heller ikke interessert i. Vi er mer opptatt av å skape ny trafikk.

Ikke overbevisst av Norwegian
Når det gjelder konkurransen på det norske markedet lar Ryanair-sjefen seg ikke skremme av gode resultater i både SAS Braathens og Norwegian.

- Alle kan tjene penger om sommeren, men vinteren er veldig lang i flybransjen, sier Finn.

Hun mener de to sommerkvartalene er de enkleste.

- Fra april til slutten av september er det ikke vanskelig å drive et flyselskapet, men du kan ikke dømme et flyselskap ut fra resultatet om sommeren. Du må se på et flyselskap over hele året, sier Finn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere