RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS Braathens tilbyr ny økonomiklasse

SAS Braathens innfører fra 31. oktober en ny og oppgradert økonomiklasse på ruter til og fra Europa.

På et pressemøte mandag melder SAS Braathens at de fra 31.oktober tilbyr en ny økonomiklasse med navnet Economy Flex på Europa-rutene.

Den nye økonomiklassen vil ha en bedre standard i forhold til den vanlige økonomiklassen, og med liten forskjell sammenlignet med Business. På Economy Flex får man blant annet gratis servering og mulighet til å endre billetter etter behov.

Etter en undersøkelse i form av dybdeintervjuer av 4.000 personer i åtte ulike land, har SAS konsernet kommet fram til at etterspørselen som er stor.

Effektivitet og smidighet

Nærmere 45 prosent av de reisende er utelukkende interessert i lave priser. Men nesten like stor er gruppen som prioriterer effektiv og smidig reise, men hos dem spiller pris en rolle.

20 prosent av de reisende svarte at prisen kommer i andre rekke så lenge de kan reise effektivt og komfortabelt.

- Etterspørselen er klinkende klar. Det har skjedd en klar adferdsendring de siste årene som gjør at vi nå er nødt for å ta hensyn til hva kundene ønsker, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens.

Forskjellen mellom den nye økonomiklassen og Business-klassen er ikke markant, men den nye økonomiklassen vil ikke ha mulighet til å benytte seg av loungen.

Det finnes heller ingen gardin som deler seksjonene. Bare ulik farge på setetrekket skal markere skillet mellom de to økonomiklassene

Nye preferanser

SAS Braathens har hatt en nettovekst i andre kvartal i år på 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, som blant annet kan sees i sammenheng med at husholdningene reiser mer og mer.

Samtidig går turene oftere til Middelhavsområdene og storbyene, derfor blir ikke Economy Flex innført til typiske feriedestinasjoner i Sør-Europa. Heller ikke mellom Skandinaviske land.

- Preferansene er endret ganske mye de siste årene, og man kan også se sammenfallende interesser mellom landene, sier Jansen.

Hvor mange sete rader som den nye økonomiklassen får, er ifølge kommersiell direktør Jonny Skoglund ennå ikke bestemt, men i gjennomsnitt vil hvert treklasse-fly har 15-16 rader til disposisjon for Business og Economy Flex.

Et priseksempel for Economy Flux: (Oslo-London-Heathrow, tur/retur)

Business: NOK 7418,-

Economy Flex: NOK 6145,-

Economy: NOK 1045,-

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere