RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(www.scandinavian.net)

SAS fortsetter oppturen

Sist oppdatert:
I oktober var det 0,1 prosent flere passasjerer som fløy med SAS enn året før. Det er tredje måned på rad at passasjertallene stiger.

I oktober hadde flygiganten 2,9 millioner passasjerer. Dette er 5,3 prosent færre enn samme måned i fjor, viser månedstall selskapet la frem mandag.

Imidlertid steg den totale passasjertrafikken med 0,1 prosent sammenliknet med 2002. For tredje måned på rad kan SAS skilte med gode markedstall, selv om økningen i oktober var marginal.

Kapasitetsutnyttelsen sank med 1,7 prosentpoeng til 64,8 prosent.

Godt fra Braathens

Generelt har det vært en vekst på de europeiske rutene, mens det innenlands og i Skandinavia fortsatt er svake tall.

Braathens trafikk steg i oktober på grunn av positiv utvikling på de internasjonale rutene. Antall passasjerer steg med 1,4 prosent, mens passasjertrafikken gikk opp 16,6 prosent.

Økningen i passasjerer på Braathens internasjonale ruter gjenspeiler innføringen av nye ruter i vår. Innenriks falt Braathens trafikk med 1,9 prosent.

Færre reiste med SAS Airlines

For Scandinavian Airlines gikk passasjertrafikken ned med 3,1 prosent i oktober. Totalt hadde Scandinavian Airlines 1,8 millioner passasjerer i løpet av måneden, noe som var en nedgang på 9,9 prosent sammenliknet med samme måned i 2002.

Kapasitetsutnyttelsen i SAS Airlines sank samtidig med 2,3 prosentpoeng til 66,9 prosent.

Prispress reduserer inntjening

Totalt viser utviklingen i inntjening per sete de to siste månedene at det vil være et fortsatt prispress. Fra slutten av oktober ble det innført priskutt på 20 prosent i Skandinavia. Det er ventet at inntjening per sete i Norge vil bli redusert ytterligere fra november, så mye som to til tre prosent sammenliknet med 2002.

Det ble i forrige uke kjent at SAS ikke vil satse på lavpriskonseptet Snowflake i Norge likevel. Trolig er det delingen av rutenettet med Braathens som gjorde det vanskelig. Braathens trafikkerer i dag enkelte av de samme rutene som Snowflake har fra Sverige og Danmark.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere