RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS og Braathens slås sammen

Sist oppdatert:
SAS-ledelsen foreslår at SAS og Braathens slås sammen. De ansatte i begge selskaper må forberede seg på lønnskutt. - Jeg tipper Braathens vil overta, sier en analytiker.

Det har i lengre tid vært spekulert i om SAS-ledelsen kommer til å droppe Braathens-navnet i Norge, og konsentrete seg om å bygge merkevaren rundt SAS. Onsdag gikk SAS-ledelsen til det skritt å sende ut en pressemelding om den planlagte sammenslåingen, til tross for at ingen ting er besluttet.

- Det gjør vi for å unngå videre spekulasjoner, sier informasjonsdirektør Simon Revold i SAS til TV 2 Nettavisen.

SAS eller Braathens eller ...?
Ifølge Revold er det ikke bestemt hvorvidt det sammenslåtte selskapet skal hete SAS eller Braathens.

- Navn og varemerke er på ingen måte bestemt, sier han.

- Vi har som ambisjon at styret treffer en beslutning i mars. Det nye selskapet skal være operativt allerede i mai, så det er naturlig at også de spørsmålene vil falle på plass underveis, framholder Simon Revold.

Sammenslåingen omfatter både innenrikstrafikken i Norge og flytrafikken ut av landet. Også i Sverige og Danmark varsler SAS-ledelsen store endringer i måten virksomheten er organisert på. SAS-eide Widerøe omfattes ikke av omleggingen.

Lavpris pluss
Det nye selskapet skal ifølge konsernledelsen kunne tilby priser på linje med det lavprisselskapene gjør i dag. Samtidig skal selskapet opprettholde nettverksstrukturen som eksisterer i dag.

- Det vil være et selskap som både er konkurransekraftig i lavprismarkedet, men som også kan imøtegå behovene til forretningsreisene. Det vil bli et lavprisselskap med en pluss etter, sier informasjonsdirektør i Braathens, Knut Løvstuhagen, til TV 2 Nettavisen.

Forslår lønnskutt
Foreløpig er sammenslåingen bare på tegnebrettet, understreker informasjonsdirektøren. Noen endelig beslutning vil ikke bli fattet før de ansatte i SAS og Braathens har sagt sitt.

Konsernledelsen i SAS vil blant annet ha de ansatte i begge selskaper med på kutt i lønn og andre goder. Det er helt nødvendig for å gi flyselskapet forsterket konkurransekraft, mener ledelsen.

Det utspillet avvises tvert av ledelsen i SAS' Personalklubb, Asbjørn Wikestad.

En håndfull SAS-sjefer godtok før jul et lønnskutt på rundt ti prosent. SAS-underskuddet i 2003 er anslått til 1,6 milliarder kroner.

Det er ikke klart om eiendelene til SAS Norge blir dyttet inn i Braathens eller omvendt, eller om det blir opprettet et helt nytt selskap.

«Et slikt selskap kan enten innebære at all virksomhet samles i ett av de eksisterende selskapene eller i et nytt,» heter det i pressemeldingen fra SAS.

Ansatte stiller likt

Det eneste som synes klart, er at det vil bli snakk om en såkalt virksomhetsoverdragelse. Det betyr at de ansatte i både SAS og Braathens får med seg ansienniteten inn i det sammenslåtte selskapet, og stiller likt ved eventuelle framtidige bemanningskutt.

- Dette er bare for å unngå enhver misforståelse. Hovedpoenget med en virksomhetsoverdragelse er at medarbeiderne tar med seg rettigheter i form av ansiennitet og slike ting, understreker Simon Revold.

- Fornuftig at Braathens overtar
Beslutningen om å koble sammen de to selskapene i Norge kommer ikke overraskende på markedet, der spekulasjonene har gått over lang tid. Flyanalytiker Bjørn Bakkevik i DnB Nor Markets spår at Braathens vil overta rutene Scandinavian Airlines flyr innenriks i Norge i dag.

- Det fornuftige er at Braathens overtar innenlands. Braathens har lavest kostnader, og for Scandinavian har det ligget i kortene hele veien. Enten må kostnadene ned, ellers så vil noe slikt som dette skje, sier han til TV 2 Nettavisen.

Bakkevik tror koblingen vil ble relativt uproblematisk å gjennomføre. Skjærene i sjøen vil eventuelt oppstå i forhold til fagforeningene, mener han.

- SAS har bedre vilkår enn det Braathens har i dag. De har høyere lønn og andre avtaler, men samtidig så er dette en prosess som må skje uansett, sier Bakkevik.

- Beholder SAS-navnet
Samtidig tror Bakkevik at konsernet vil velge å beholde SAS-navnet, til tross for at det i realiteten blir gamle Braathens som står bak flygningene.

- Braathens har et godt navn i Norge, men utenfor landets grenser står det svakere. Derfor tror jeg de velger SAS, som er langt mer anerkjent internasjonalt, sier Bakkevik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere