RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Selger seg tom for billigøl

Billigøl har blitt en uforbeholden suksess i dagligvarehyllene. Nå klager Rema 1000 på at de får for lite øl fra bryggeriene.

Ifølge adm. direktør Geir Solstad i Rema 1000 har billigøl som Tuborg blitt en salgssuksess. Hver tredje ølflaske som selges i dagligvarekjeden er nå en billigvariant.

Problemet er bare det at bryggeriene fortsatt ikke klarer å levere nok øl, Rema-sjefen kunne enkelt ha solgt mer.

- Vi får ikke nok øl fra bryggeriene, men har en konstant underdekning på minst 20 prosent, sier Solstad til VG.

Også andre butikkjeder, blant dem kjedene i NorgesGruppen, sliter med å være utsolgt for pils av den rimelige varianten.

Det skjer samtidig som bryggeriene melder om sviktende salg og lav fortjeneste. Noe de mener kan gå ut over både arbeidsplasser og mangfold.

Bryggeri- og mineralvannforeningen (BROM) forklarer underdekningen med at det ikke er nok flasker til å dekke etterspørselen. Samtidig klager bransjen på at salget av øl generelt peker nedover, og at dette skaper fare for arbeidsplassene.

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Schiong i Ringnes fastholder at situasjonen er prekær.

- Mest bekymringsfullt er det at billigølet tar markedsandeler fra de andre merkene, heller enn å øke volumene totalt, sier Schiong til avisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere