RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser lyst på shipping

DnBNOR Markets har snudd i synet på shippingmarkedet.

Les NA24 på mobil

DnBNOR har tidligere vært negative til shippingmarkedet, men i en ny analyse vurderer meglerhuset samtlige segmenter som positive.

NA24 - din næringslivsavis

Det er veksten i Kina og verdensøkonomiens absorberering av de høye energiprisene som har fått DnBNOR Markets til å endrer sitt syn på shippingmarkedet.

- Verdensøkonomien har så langt absorbert de høye energiprisene overraskende lett. Vårt syn på shippingmarkedet er basert på et fortsatt sunt makroøkonomisk miljø, med fortsatt sterk kinesisk etterspørsel, skriver meglerhuset i analysen.

Tank opp på sterk oljeetterspørsel
DnBNOR Markets hever tankermarkedet fra Selg til Kjøp grunnet en forventet økning i verdens oljeetterspørsel på 1,6 prosent i tredje kvartal relativt til samme periode i fjor. I fjerde kvartal ser meglerhuset en økning på 2,8 prosent.

- Kombinasjonen av en robust oljeetterspørsel, lengre transportdistanser, lagerbygging og geopolitiske hendelser virker å ha ført til en absorbering av tonnasjeøkningen på 3,2 prosent så langt i 2006. De gjennomsnittlige tankratene ligger nå 5.000 dollar per dag høyere enn de første sju månedene i fjor, heter det i analysen.

For tredje kvartal ser meglerhuset en gjennomsnittsrate for nye VLCCere på 61.500 dollar per dag, og 77.500 dollar dagen i fjerde kvartal. Dette er opp fra en gjennomsnittsrate på 51.000 dollar dagen i andre kvartal.

DnBNOR Markets gir tankgiganten Frontline en Kjøp-anbefaling, og kursmål 270 kroner.

Bulk drevet av Kina
DnBNOR Markets skriver i analysen at de forventer en fortsatt sterk etterspørsel etter bulkskip, og har dermed hevet anbefalingen på sektoren fra Selg til Kjøp.

Kinesisk stålproduksjon fortsetter å nå nye høyder, bare i juni produserte kinesiske stålverk 36,6 millioner tonn stål. DnBNOR tror produksjonsveksten kommer til å fortsette en tid til, men at bulkratene likevel vil falle noe tilbake grunnet stor tilførsel av nybygg.

- Selv om etterspørselen etter bulkskip trolig vil komme ned fra et veldig høyt nivå i 2003 til 2005, vil den holde seg høyt i et historisk perspektiv, skriver meglerhuset i rapporten

Av bulkaksjene på Oslo Børs har meglerhuset gitt Golden Ocean en Kjøp-anbefaling, med kursmål 4,75 kroner. Jinhui anbefales også, denne med kursmål 22,5 kroner.

Gasstank reddes av skroting
Med en relativt kraftig økning av tonnasje fremover, tror DnBNOR Markets utnyttelsen av gasstankflåten vil komme til å falle noe tilbake neste år.

Meglerhuset ser imidlertid en del opplagte kandidater for skroting i dagens gasstankflåte, og tror en eventuell uttrekking av gammel tonnasje fra markedet vil virke positivt for ratene i kommende tid, og beholder derfor deres Nøytral-anbefaling.

DnBNOR Markets gir Bergesen Worldwide Gas-aksjen en Kjøp-anbefaling med kursmål 105 kroner. Når det gjelder Fredriksen-rederiet Golar LNG anbefaler DnBNOR Markets kjøp med et kursmål på 92 kroner.

For kjemikalietanksegmentet hever DnBNOR Markets nå anbefalingen fra Nøytral til Kjøp, og trekker frem Camillo Eitzen som den beste kandidaten på Oslo Børs. Meglerhuset ser en oppside på 25 prosent til 80 kroner per aksje.

Asiatisk drivkraft i biltransport
Ettersom asiatiske bilprodusenter fortsetter å øke markedsandelen i Europa og USA, ser DnBNOR Markets en fortsatt sterk etterspørsel etter bilfrakt. Meglerhuset beholder dermed Kjøp-anbefalingen av sektoren.

Av aksjer trekkes det frem Wilh. Wilhelmsen-aksjen som særlig attraktiv. Meglerhuset har en Kjøp-anbefaling på aksjen, og et kursmål på 235 kroner.

- Vi mener Wilh. Wilhelmsen er en attraktiv, langsiktig investering, skriver DnBNOR Markets i rapporten.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere