RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sko-seier for handelsstanden

Sist oppdatert:
Hedemarken tingrett slår fast i en dom at en skobutikk i Hamar har rett til å reparere en feil på et par støvletter, i stedet for å måtte gi ny vare til kunden. Dommen blir viktig for hele butikkbransjen.

- Vi fikk den prinsipielle avklaringen vi ønsket. Dommen slår entydig fast at butikken må få muligheten til å reparere varen. Dette er en viktig avklaring for hele handelen, sier direktør Torild M. Brende i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) næringsjuridiske seksjon i en pressemelding.

Forbrukerkjøpsloven fra 2002 gir forbrukeren rett til å velge mellom at selgeren reparerer eller leverer ny vare, dersom denne har feil eller mangler. Men det er unntak, og hvor grensen går har hittil vært uklar. Sko-dommen gir imidlertid en viktig avklaring.

En forbruker klaget 21. januar 2003 inn Bianco Footwear på Hamar for Forbrukertvistutvalget.

Det var en feil ved et par støvletter som forbrukeren hadde kjøpt. Forbrukeren krevde å få utlevert et par nye støvletter, men butikken ville reparere varen.

Forbrukerrådet i Hedmark anbefalte forbrukeren å akseptere retting, men forbrukeren holdt på sitt og tok saken videre til Forbrukertvistutvalget. Her fikk forbrukeren medhold.

Butikken tok så kontakt med HSH, som bragte saken inn for de ordinære domstolene. Dommen fra Hedemarken tingrett slo fast at butikken hadde rett til å reparere støvlettene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere