RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(scanpix)

Skrur opp øl-prisen

Ringnes skrur opp prisen på billigølet Tuborg. Flere av de andre rimelige ølsortene kan også bli dyrere i tiden fremover. - Prisnivået må opp, sier Hansa-sjef.

Ringnes har skrudd opp prisen på Tuborg med 34 øre per flaske ut til dagligvarehandelen.

Prisendringen ble varslet i februar. I bryggeribransjen betegnes en prisoppgang på 34 øre for en 0,33 liters flaske å være stort. Med normale kalkyler betyr det kjapt en ekstra krone per flaske for butikkprisen.

- Vi har følt oss tvunget til å øke innkjøpsprisen for handelen på Tuborg for å dekke økte kostnader. Vi har måttet kjøpe inn voldsomme mengder flasker og kasser som følge av den økte etterspørselen. I tillegg fikk vi en økning i ølavgiften fra årsskiftet, sier Birgitte Langballe, kommunikasjonsrådgiver i Ringnes til TV 2 Nettavisen.

Vil ikke utelukke flere prisøkninger
Ringnes vil ikke utelukke at det kan komme flere prisøkninger ut over våren.

- Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte dette. Det er vurderinger vi gjør fortløpende, sier Langballe.

Konkurrenten Hansa-Borg har ikke tatt ut prisøkninger på sine ølmerker etter årsskiftet. Ifølge adm. direktør Tor Andersen er det dog lite trolig at ølprisene vil holde seg på dagens lave nivå.

- Vi har ikke varslet prisendringer, og har ingen konkrete planer om det. Men med den markedsandelen lavprisøl har fått nå, er det ikke mulig å forsvare lønnsomhet i hele den norske bryggeribransjen. Derfor tror vi at prisnivået må opp på sikt, sier han til TV 2 Nettavisen.

- Kjempeproblem
For Hansa-Borg har priskrigen på øl blitt en lei affære.

- Veksten i lavprissegmentet utgjør et kjempestort problem. Nå er heldigvis Hansa et relativt solid system, men skiftet i markedet gjør det nødvendig med omstilling av både bedriften og bransjen, sier Andersen.

Lavprisøl har overtatt rundt 25 til 30 prosent av det totale ølmarkedet i løpet av kort tid. Dette har lagt tungt press på de mindre produsentene i markedet. Bryggeri- og mineralvannsforeningen er ikke overrasket over prisoppgangen.

- Det er ikke overraskende at noen setter opp prisene. Når det er priskrig er dette en uønsket situasjon for alle deltagere. Prisene i butikken i dag er så lave at det ikke går an å drive lønnsomt, sier direktør i bryggeriforeningen, Helge Hasselgård, til TV 2 Nettavisen.

Venter med prishopp
Dagligvarekjedene TV 2 Nettavisen har vært i kontakt med har valgt å holde på de gamle ølprisene inntil videre.

- Vi kommer ikke til å skru opp prisen ut til kundene, men det er klart at hvis det kommer ytterligere prisoppgang fra produsenten så klarer vi ikke holde igjen, sier driftssjef i Bunnpris, Jonny Sørå, til TV 2 Nettavisen.

Også Rema 1000 har valgt å se an situasjonen.

- Vi har ikke gjort noe foreløpig, men det er klart at vi vurderer dette i og med at det har kommet en prisøkning. For oss er det viktigst å være billigst, så vi skuer også til hva de andre gjør i markedet, sier innkjøpssjef i Rema 1000, Harald A. Kalvøy, til TV 2 Nettavisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere