RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir nye SAS

Sist oppdatert:
SAS-sjef Jørgen Lindegaard roser sine 35.000 ansatte etter at pilotene som siste gruppe gikk med på lønnskutt. Nå skal hele SAS snus på hodet. Slik blir nye SAS.

SAS-sjef Jørgen Lindegaard

Pilotene i SAS har forhandlet på overtid i hele natt, og greide til slutt å hale i land en avtale med ledelsen. Dermed har SAS-sjef Jørgen Lindegaard fått alle arbeidstakerorganisasjonene med på lønnskutt og økt arbeidstid.

Ros til fagforeningene

SAS-konsernet har satt seg som mål å spare 14 milliarder svenske kroner i årlige kostnader, og målet er innen rekkevidde nå når alle arbeidsavtalene er på plass. Pilotavtalen gir alene et bidrag på 700 millioner.

- Vi har lykkes med å oppnå de besparelsene som kreves, og takket være ansvarsbevisste fagforeninger, har vi nå forutsetninger for å bli Europas mest konkurransedyktige nettverksselskap, sier Lindegaard.

Målet med sparekampanjen Turnaround 2005 er å gi SAS konkurransekraft og lønnsomhet på lang sikt, slår SAS-sjefen fast.

SAS Braathens i boks

Styret i SAS bestemte seg allerede tirsdag kveld for å slå sammen SAS og Braathens, til tross for at forhandlingene med flere av fagforeningene fortsatt ikke var i havn. SAS skal også etablere frittstående nasjonale selskaper i Danmark og Sverige.

De interkontinentale flygingene organiseres som et eget forretningsområde i SAS-konsernet.

Baksida av medaljen for de ansatte i Norge er at ledelsen vil barbere bort enda flere ansatte.

- SAS sin nye norske divisjon har for mange administrativt ansatte, men det er for tidlig å si hvor mange som må slutte, uttalte Jørgen Lindegaard på en pressekonferanse i Stockholm onsdag, ifølge Reuters.

Sammenslåingen mellom SAS og Braathens og en endret organisasjonsstruktur skal gi besparelser på mellom 250 og 300 millioner svenske kroner i året.

Ledelsen i det norske selskapet vil presentere detaljene rundt sammenslåingen på en pressekonferanse klokka 15.30 i dag. Går alt etter planen, vil det første flyet med logoen til SAS Braathens lette allerede i mai i år.

Endringer i ledelsen

SAS vil foreta enkelte endringer i toppledelsen etter oppdelingen. Den største nyheten er at det opprettes et helt nytt område kalt Airline Strategy & Coordination. Sjefen for denne avdelingen får ansvaret for den overordnede strategiske utviklingen for selskapet samt overoppsynet med samordning og kostnadssynergier.

Sjefene for de tre nasjonale flyselskapene i SAS skal rapportere direkte til konsernsjef Jørgen Lindegaard.

SAS-ledelsen i Stockholm består av følgende personer etter omleggingen:

- Jørgen Lindegaard, konsernsjef

- Gunnar Reitan, visekonsernsjef, ansvarlig for alle datterselskapene og SAS-hotellene.

- Gunilla Berg, konserndirektør med ansvar for økonomi og finans.

- Sören Belin, konserndirektør med ansvar for Airline Strategy & Coordination

- John S. Dueholm, konserndirektør med ansvar for Airline Support og Airline Related Businesses

- Bernhard Rikardsen, konserndirektør med ansvar for konsernstaben og tilknyttede tjenester

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere