RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir SAS Braathens

Sist oppdatert:
SAS Braathens skal på vingene allerede fra mai. Det lokkes med lave priser og nye ruter. Slik blir det nye, sammenslåtte flyselskapet.

Planene for SAS Braathens blir presentert i detalj på en pressekonferanse på Gardermoen onsdag ettermiddag. Her ble det også kjent at Petter Jansen blir sjef i det nye selskapet.

Som kjent skal Braathens og Scandinavian Airlines i Norge slås sammen til én organisasjon. Det nye selskapet, som skal hete SAS Braathens, skal drive ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa.

Konkurrerer på pris
De knalltøffe kostnadskuttene skal gjøre selskapet i stand til å konkurrere med lavprisselskapene. Priser og servicekonsept vil imidlertid først være klart i april. Det er dog på det rene at SAS Braathens vil legge opp til énveispriser på alle ruter, slik som blant annet konkurrentene Norwegian og Ryanair gjør i dag.

På flygninger til utvalgte europeiske forretningsdestinasjoner vil kabinen kunne innredes med en egen premium-klasse for dem som ønsker ekstra komfort og fleksibilitet.

41 destinasjoner
SAS Braathens vil i første omgang få et rutenett som omfatter 41 destinasjoner fra Longyearbyen i nord til Las Palmas i sør. Rutenettet skal betjenes med en rendyrket Boeing 737-flåte på om lag 50 fly.

Utgangspunktet for den nye operasjonen blir det samlede trafikkprogrammet som Braathens og Scandinavian Airlines i Norge i dag opererer, forsterket med økt produksjon og flere ruter.

Nye utenlandsruter fra Oslo vil i første omgang omfatte Manchester, Genève, Milano, Praha og London (Gatwick).

Flere nye ruter og ruteforsterkninger vil bli introdusert til høsten 2004 og våren 2005. Det nye selskapet skal ikke drive interkontinental trafikk. Oversjøiske flygninger vil bli varetatt av SAS Gruppens nåværende interkontinentale virksomhet.

Overtallighet
- Samordningsprosessen mellom de to selskapene begynner straks med sikte på at integrasjonen skal være fullført i april 2005. Det gjelder blant annet arbeidet med å sette sammen dyktige team på alle nivåer i den nye organisasjonen. Samordningsprosessen baserer seg på bestemmelsene om virksomhetsoverdragelse, opplyser selskapets nye sjef Petter Jansen.

Integrering av de administrative funksjonene i Braathens og Scandinavian Airlines i den nye virksomheten vil føre til overtallighet. Utvelgelseskriteriene vil i første rekke være kvalifikasjoner og ansiennitet. Det er ennå for tidlig å si hvor mange som blir overtallig, opplyses det.

For piloter og kabinansatte vil det ikke oppstå overtallighet som følge av selve samordningen. Imidlertid vil produktivitets- og effektiviseringsgevinstene som ligger i avtalene om nye lønns- og arbeidsvilkår innebære overtallighet også for disse gruppene. Utvelgelseskriteriet her vil være ansiennitet, opplyser det nye selskapet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere