RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (TV 2 Nettavisen)

Slik får du pengene tilbake

Sist oppdatert:
Har du betalt for en vare eller tjeneste med kredittkort, men ikke sett noe til den? Les hva du skal gjøre her.

Svindel er utbredt, og stadig oftere skjer det over internett. «TV 2 hjelper deg» mottar så å si daglig henvendelser fra folk som har bestilt en vare som ikke dukker opp.

Kredittkjøpsloven på din side
Ofte tror forbrukerne at pengene er tapt, og gir opp når de ikke får kontakt med selger. Men har du betalt med et kredittkort og ikke et debetkort, er mulighetene store for at du kan få tilbake pengene.

For i henhold til kredittkjøpslovens $8 har forbrukeren altså retten på sin side:

”Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot kjøperen.”

Kravet må rettes mot kredittyter
Kravet må altså rettes mot kredittyter – det vil si det selskapet som har gitt deg kreditt.

- Kredittkjøpslovens $8 er gyldig i alle saker der forbrukeren har handlet varer eller tjenester på kreditt. Dette er derfor noe Forbrukerrådet vil fokusere på å informere forbrukerne om i tiden fremover, sier økonomisk rådgiver Anne Nesheim i Forbrukerrådet ifølge Forbrukerportalen.no.

Det samme fastslår Bankklagenemda. De har i uttalelse nummer 143 fra 2005 brukt bestemmelsen på et slikt tilfelle. En forbruker inngikk en kontrakt med en ferieklubb på Tenerife. Forbrukeren annullerte denne kontrakten på et senere tidspunkt, og fikk medhold i at kredittkortselskapet måtte tilbakebetale beløpet.

- Bestemmelsen er brukt med hell
Forbrukerrådet har også brukt bestemmelsen med hell.

- Vi har vært borti minst tre tilfeller hvor folk som har blitt lurt har fått pengene tilbake etter å ha rettet kravet mot kredittkortselskapet, sier jurist Kjersti Fossum Engnæs i Forbrukerrådet.

To av tilfellene gjelder kredittkortselskapet EnterCard, som har tilbakebetalt penger til kunder som har kjøpt mangelfull vare eller tjeneste på kreditt.

- Det er betryggende at EnterCard Norge AS erkjenner sitt lovmessige ansvar, sier Anne Nesheim i Forbrukerrådet.

Ta kontakt med kredittkortselskapet ditt!
Forbrukerrådet oppfordrer nå folk som har handlet på kreditt og ikke fått varen eller tjenesten de har betalt for, til å forfølge saken.

- Saken er grei! Ta telefonen til kredittkortselskapet og start en prosess der. Om ønskelig vil også Forbrukerrådet bistå i denne prosessen, sier Fossum Engnæs til «TV 2 hjelper deg»

På Forbrukerrådets hjemmesider kan du lese mer om når du kan rette et krav til kredittyter.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere