RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Sliter med bensinstasjonene

Oljeselskapene håver inn milliarder på den høye oljeprisen, men sliter samtidig med bensinstasjonene sine.

- Det er en kamp om kundene, og vi opplever kraftig press på marginene - spesielt på drivstoffsiden, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Detaljhandel til Finansvisen.

En oppsummering av driften i fjor til de fire største bensinstasjonkjedene viser at konkurransen er knallhard.

Den høye oljeprisen som gir klingende mynt i kassen hos oljeselskapene, stikker kjepper i hjulene for bensinstasjonene. Ifølge informasjonssjef Erik Bagle i Esso Norge vil bensinstasjonene hele tiden ligge på etterskudd i å fastsette pumpeprisene når markedet er stigende.

I tillegg til forsinkelse i oppjusteringen, har det norske markedet vært preget av priskonkurranse. Den harde konkurransen gjør at bensinstasjonkjedene hele tiden må effektivisere driftenn.

- Jeg forventer ikke at konkurransesituasjonen blir enklere, heller at den tilspisser seg. Vi har en ekstrem konkurransesituasjon i Norge i forhold til andre land som vi kan sammenlikne oss med, sier Rinde.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere