RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Smører kjøpmenn med millioner

Sist oppdatert:
For å sikre seg den beste hylleplassen hos norske dagligvarekjeder, smører leverandørene kjedene med over en milliard kroner i året.

Tror du norske dagligvarebutikker plasserer de beste produktene på de beste plassene, må du tro om igjen. Hvert år betaler leverandørene i det skjulte enorme pengesummer for å sikre akkurat sine produkter en best mulig plassering. Det foregår en storstilt smøring av kjedene med et mål for øye - å få en bedre plasssering enn det konkurrentene får.

En ny undersøkelse, gjengitt i Aftenposten i dag, viser at leverandørene av dagligvarer i Norge, hvert år bruker mellom 900 millioner og 1,2 milliarder kroner på denne typen virksomhet. I gjennomsnitt utgjør det som kalles hylleavgiften 3-4 prosent av produktets totale omsetning.

Hemmelighetskremmeriet er stort. Seniorforsker Arne Dulsrud ved Statens Institutt for forbruksforskning, som står bak den nye undersøkelsen, karakteriserer det som en av de vanskeligste forskningsoppdragene han har hatt.

- Dagligvarebransjen forsøker å skjule «hylleplassavgiften». Det er uheldig, sier Dulsrud og fortsetter: - Det er en åpenlys grunn til det. Det har med rabattordninger, som påvirker prisene, å gjøre. De vil holde profitten skjult.

Dulsrud mener dette fenomenet, som har vokst frem de siste 10-15 årene, er noe Konkurransetilsynet burde se nærmere på.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere