RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Snåle milliardærer tapte på flyhavari

Sist oppdatert:
Tre av Nordens rikeste og mest mediesky menn har holdt stikka i Sterling.

En hel serie eksentriske milliardærer har stått bak satsingen som endte med finansiell krasjlanding i flyeselskapet Sterling.

De tre hovedpersonene er:

  • Fred. Olsen – norsk skipsreder og investor i flyindustrien i over 70 år
  • Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller – dansk skipsreder og hovedmann i A.P. Møller Mærsk
  • Pálmi Haraldsson – islandsk grønnsaksmilliardær

Langvarig flyinteresse

Hovedmannen i den norske delen av historien er skipsreder Fred. Olsen.

Ifølge Kapital er den aldrende 5. generasjons-rederen fortsatt god for 9,2 milliarder kroner.

Det skyldes ikke hans investeringer i flybransjen, som i hvertfall i de siste årene har vært en finansiell katastrofe.

Sterling var i sin tid eid av Fred. Olsen-selskapene Bonheur og Ganger Rolf, og de måtte pøse inn hundrevis av millioner kroner før de solgte seg ut av Sterling i 2005.

Sky, men flink

Heller ikke den danske rederfamilien A.P. Møller Mærsk er kjent for noen høy medieprofil. Grunnlagt av legendariske A.P. Møller er gruppen i dag en av Nordens største shipping- og industrikonglomerater. Frem til 2005 var gruppen eier av det som den gang het Maersk Air.

Dagens sterke mann er Arnold Mærsk McKinney Møller (95), som overtok ledelsen da faren døde i 1965.

Danmarks rikeste

Akkurat hvor rik Mærsk McKinney Møller er, avhenger av øynene som ser og analysen som brukes. Amerikanske Forbes verdsatte ham til 1,8 milliarder dollar, mens Berlingske Nyhetsmagasin anslo den samlede familieformuen til over 150 milliarder kroner. Forskjellen skyldes hvordan man skal vurdere familiestiftelsen som eier A.P. Møller-gruppen.

Mærsk McKinney Møller nyter høy respekt i Danmark og er blant annet den eneste nålevende danske som er dekorert med Elefantordenen.

Han ga for øvrig Danmarks nye operahus i gave til den danske stat i 2004.

Skandale
Danskenes exit fra det som i dag er Sterling skjedde så tidlig som i 2001, da selskapet ble bøtelagt med 100 millioner kroner av EU-kommisjonen for ulovlig prissamarbeid.

Skandalen gjorde at styreformannen i Maersk Air fikk sparken på dagen og måtte fratre som partner i A.P. Møller.

- Det er tale om et uheldig, enkeltstående tilfelle. Rederiet deler ikke alltid kommisjonens tolkning av EUs regler, men en bevisst overtredelse er ikke akseptabel og kan bare dypt beklages, het det i meddelsen fra skipsreder Mærsk McKinney Møller.

Islendingene overtar

Skandalen ble begynnelsen på slutten for A.P. Møllers flyeventyr, og selskapet solgte Maersk Air til Sterling i 2005.

Det var omtrent samtidig som Fred. Olsen endelig avhendet hele selskapet.

Inn kom en ny eksentrisk og mediesky milliardær, den islandske grønnsakshandleren Pálmi Haraldsson (49).

I løpet av ett år reduserte han staben fra 1.800 til 1.300 medarbeidere og ble kjent i Danmark som slakteren av Maersk Air.

Anstrengt forhold
Fortjent eller ikke fikk Haraldsson et meget anstrengt forhold til danskene, særlig etter at danske aviser konsekvent begynte å kalle ham for «grønnsakshandleren fra Island».

Haraldsson hadde riktignok tjent seg rik på import til dagligvarehandelen, men oppfattet det som nedverdigende at han ikke fikk honnør for sin nye virksomhet.

I 2005 eide Haraldsson også det islandske flyselskapet Iceland Express, det svenske billettselskapet Ticket og en stor eiendomsportefølje.

Sterling skulle bli gigant
Haraldsson skulle gjøre Sterling til Europas 4. største lavprisselskap etter Ryanair, Easy Jet og Berlin Air.

Så sent som i sommer solgte han unna det meste av sine andre investeringer og hevdet selv at han nå satt på ”en pappkasse med 100 milliarder islandske kroner”.

Problemet var bare at kjøperne trenerte handelen og Sterling så aldri noen penger.

Det hjalp heller ikke at Haraldsson er dypt økonomisk involvert i de tre islandske fallerte bankene Glitnir, Kaupthing og Landsbanki.

For øyeblikket er det ingen som vet hvor mye penger Pálmi Haraldsson har igjen – om han har noen. Selskapet hans, Fon Eignarhaldsfelag, har i en årrekke brutt loven ved ikke å sende inn offentlig regnskap.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere