RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stopp slitsomme selgere

TV 2 Hjelper deg lot Tor Hasselø møte selskapet som sender ham ginseng han ikke vil ha. Her får du vite hva du gjør når du får uønskede varer.

I over et halvt år har Tor Hasselø (68) fra Averøy i Møre og Romsdal slitt med å bli kvitt ginseng-pakker og regninger fra Det Norske Naturhuset.

«TV 2 Hjelper deg» lot Hasselø møte Naturhuset.

I et intervju med «TV 2 Hjelper deg» sier Naturhuset at de kan dokumentere at en samtale har funnet sted. Men den eneste dokumentasjonen de viser oss, er en mail fra telefonsalg-sjefen - der han blant annet lurer på om de kan ha snakket med en annen i husstanden.

Rutinene Naturhuset hadde den gangen var nemlig ikke å registrere navn på hvem som bestilte. Likevel sendte de ut alle produkter og regninger til Hasselø - enda de ikke visste om de hadde snakket med ham.

Hasselø hevder fortsatt at det ikke var noen hjemme hos ham den dagen Naturhuset skal ha ringt. Naturhuset har nå endret rutinene, og registrerer navnet på den som bestiller. Naturhuset påstår også at de aldri har fått ginseng i retur fra Hasselø, enda han er sikker på at han sendte tilbake ginseng med frankeringslapper fra Naturhuset.

Ifølge Forbrukerombudet er man uansett ikke pliktig til å sende produkter tilbake når man ikke har bestilt.

Naturhuset garanterer til slutt i intervjuet at de nå har slettet alle krav mot Hasselø. Han håper det er sant - de har jo lovet det samme tidligere, men så har det likevel dukket opp nye inkassovarsel senere.

Mange klager
Denne saken dreier seg om såkalt «negativt salg». Det vil si at forbruker får tilsendt produkter i posten, med krav om betaling - og mener at det aldri er inngått avtale om det.

Negativt salg er det Forbrukerkombudet fikk aller mest klager på i 2004. Av de 7000 henvendelsene Forbrukerombudet fikk i fjor, gjaldt 10 prosent negativt salg, får «TV 2 hjelper deg» opplyst.

Hva gjør du?
Her er tipsene for deg som blir utsatt for negativt salg:

  • Ta kontakt med selgeren så fort som mulig og klag.
  • Selger må sannsynliggjøre at du har bestilt, og at du har vært klar over hva du har bestilt.
  • Hvis selger ikke kan bevise at det er inngått avtale, trenger du ikke betale.
  • Du trenger heller ikke sende varen tilbake. Gi selger en frist for å hente produktet, fordi du ellers ikke vil påta deg å ta vare p å den lenger.
  • Når kravet er omstridt, har ikke selger lov til å sende kravet til inkasso
  • Hvis du likevel får inkassokrav, send brev til inkassofirmaet og opplyse om at det ikke eksisterer noen avtale mellom deg og avsenderen, og at du derfor ikke har betalingsplikt
  • Får du fortsatt krav fra inkassofirmaet, kan du klage til Inkassoklagenemnda. Alle inkassoselskaper må være tilknyttet klagenemnda.
  • Adressen til Inkassoklagenemnda: Postboks 311, 3201 Sandefjord, Telefon: 33 46 56 57, Faks: 33 46 93 13, E-post: post@inkassoklagenemnda.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere