RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stort hopp fra Røde Kors til andre

Sist oppdatert:
Norges Røde Kors har etter katastrofen i Sørøst-Asia samlet inn flere hundre millioner kroner mer enn de andre ideelle organisasjonene. - Røde Kors har vært troverdige og synlige, sier eksperter.

En oversikt fra tidligere denne uken viste at Norges Røde Kors hadde fått inn 220 millioner kroner til flomrammede.

Leger Uten Grensen, som onsdag sa at de hadde fått inn nok penger, har samlet inn 18 millioner kroner i Norge. Kirkens Nødhjelp hadde tirsdag fått inn 25,4 millioner kroner, mens Norsk Folkehjelp har 3,2 millioner kroner på konto.

Fellesaksjonen, som blant annet består av Redd Barna og Flytningerådet, hadde fått inn 16,4 millioner kroner.

Det er med andre ord veldig store ulikheter mellom midlene Røde Kors har samlet inn og hva de andre har fått inn.

Norges Røde Kors har vært svært synlige i tiden etter at flodbølgen rammet Sørøst-Asia. Frontfigurer som generalsekretær Jonas Gahr Støre og nødhjelpskoordinator Halvor Fossum-Lauritzen har blitt intervjuet og vært til stede i flere debattprogrammer på både NRK og TV 2.

Enda større medieeksponering får Røde Kors til helgen, når de skal gjennomføre en tv-aksjon i samarbeid med TV 2.

I tillegg får organisasjonen profilering gjennom blant annet Microsofts MSN-tjeneste, der meldingsikonet har på seg en Røde Kors-t-skjorte. Mange bedrifter har også gått aktivt ut og sagt at de gir penger til Røde Kors.

Organisasjonen selv opplyser at de ikke vet hvorfor folk velger å plassere pengene sine hos dem.

- Troverdige med gode forbilder

Medie- og nødhjelpseksperter har klarere meninger om saken.

- Hvorfor har Røde Kors fått inn så mye mer penger enn alle andre?

- En såpass høy «markedsandel» viser hvordan det norske folk oppfatter organisasjonen. Røde Kors er troverdige, med gode forbilder som Gahr Støre og Fossum-Lauritzen. Dete handler om hvem vi vil gi pengene våre til, sier informasjonsrådgiver Hans Geelmuyden til TV 2 Nettavisen.

Han synes Røde Kors har vært raskere, proffere og lurere enn sine konkurrenter.

- De er flinke til å samarbeide med media. De setter for eksempel raskt opp luftbroer inn i katastrofeområder, og tar med journalister til steder de kanskje ellers ikke ville hatt tilgang til. I tillegg deler Røde Kors med seg av sin kunnskap, påpeker Geelmuyden.

Feil fokus

Informasjonskonsulent Marianne Preus Jacobsen i Kirkens Nødhjelp er svært imponert over hvordan Røde Kors har reagert.

- De mobiliserte med en gang, både internt og internasjonalt. De var raskt ute i media, og var alene to til tre dager i mediebildet før den neste ideelle organisasjon kom på banen, sier Preus Jacobsen til TV 2 Nettavisen.

Preus Jacobsen synes media lot Røde Kors slippe til veldig mye i begynnelsen, og at organisasjonen får svært mye tillit.

Hun mener publikum har blitt godt kjent med frontfigurene i Røde Kors gjennom mediene. Organisasjonen er også ekstra synlige på grunn av gratis reklamekampanjer på tv.

Preus Jacobsen forteller at Røde Kors har vært størst på katastrofer de siste 20 årene. De går raskt inn og hjelper, og har langsiktig katastrofe-arbeid. Men bistand- og utviklingsarbeidet overlates til andre, som for eksempel Kirkens Nødhjelp.

Men selv om Røde Kors er topper alle innsamlingslister, mener Preus Jacobsen at fokuseringen blir feil.

- Dette er ikke tid og sted til å være kritiske, vi bør heller være glade for alt som er samlet inn. Så får vi andre heller feie for egen dør, påpeker informasjonskonsulenten i Kirkens Nødhjelp.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest