RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Taper millioner på ølkrigen

Sist oppdatert:
Dagligvarekjedene taper et millionbeløp hver eneste dag når de selger øl til deg og meg for 6,50 kroner flasken.

De siste 12 månedene har daglig blitt solgt cirka 450.000 liter pilsnerøl via dagligvarebutikkene. Analysebyrået AC Nielsen har anslått at det såkalte billigølet har en markedsandel på cirka en tredel, ifølge Bryggeri- og mineralvannforeningen.

Kamp om billig-ølet

Det var før ølkrigen ble kraftig tilspisset denne uka. Alt tyder på at billigsortene vil oppleve en formidabel vekst på bekostning av de dyrere ølsortene.

Ølhundene som har lyst på et glass eller tre denne helga, vil trolig sette kursen for en av dagligvarekjedene som tilbyr øl til 6,50 kroner per flaske. Rema har allerede kjørt ut 100.000 liter ekstra for å dekke etterspørselen denne helga, men regner likevel med å gå tom i løpet av lørdagen.

Taper millioner

Situasjonen vil trolig normalisere seg dersom ølkrigen vedvarer, men etter det TV 2 Nettavisen har greid å bringe på det rene, er det ikke urimelig å anta at dagligvarekjedene vil spy ut mellom en halv og én million flasker med billig-øl de kommende dagene.

Det vil påføre dem et tap i millionklassen hver eneste dag. Bransjen taper nemlig penger når ølet selges for under åtte kroner per flaske. Avgiftene utgjør alene 6,68 kroner for flaskeølet. Går ølet for 6,50, blir tapet rundt regnet halvannen krone for hver solgte flaske.

Ifølge direktør Helge Hasselgård i Bryggeri- og mineralvannforeningen er det dagligvarekjedene som selv må bære brorparten av tapet.

- Bryggeriene har nok blitt presset av kjedene til å gi veldig lave priser, men bryggeriene gir ikke bort ølet, sier han til TV 2 Nettavisen.

- Kunstig høye priser

Før ølkrigen startet i fjor høst, kostet en flaske pilsnerøl typisk rundt 13 kroner. Det ga både bryggeriene og butikkene en pen fortjeneste. Hasselgård mener bransjen nå får svi fordi ølprisene har vært for høye.

- Vi har hatt et veldig kunstig høyt prisnivå på øl i Norge over lang tid. Markedet finner seg ikke i et så kunstig høyt prisnivå. Det åpner for en konkurrent som for eksempel Lidl, det åpner for ølsmuglerne, og det fører til økt grensehandel, påpeker han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere