RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Telenor får kjeft for Donald-reklame

Sist oppdatert:
Telenor reklamerer over en helside i siste nummer av Donald. Telegiganten hevder at kampanjen retter seg mot voksne og ikke barn. Det er Forbrukerombudet uenig i.

- Reklamen retter seg mot foreldre, den spiller på dårlig samvittighet, sier informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobil til VG.

Men Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener reklamen i like stor grad retter seg mot barn.

- I tillegg til foreldrenes dårlige samvittighet spiller Telenor her på barns sosiale usikkerhet. Mobiltelefon handler ofte om tilhørighet. Det er noe med billedbruken og uttrykket til jenta som gjenspeiler dette, sier Thon til VG.

Thon påpeker videre at tegneserieheftet som annonsemedium automatisk treffer svært mange barn. Da hjelper det ikke stort at reklamen er rettet mot voksne. Forbrukerombudet mener reklamen er lovstridig, og vil nå sende et brev til Telenor Mobil.

Barneombud Trond Waage er også kritisk. Han advarer mobilselskapene på det sterkeste mot å bruke et medium som Donald Duck til å rekruttere barn som mobilbrukere.

Sjefredaktør Svein Erik Søland i Egmont Serieforlaget, som trykker Donald i Norge, lover at reklamen vil bli endret dersom den skal trykkes flere ganger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere