RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Telenor tvinges til å kutte bindingstid

Telenor tvinges til å droppe ordningen med 18 måneders bindingstid på billige mobiltelefoner. Forbrukerombudet har kommet frem til at bindingstid på over ett år er lovstridig.

Forbrukerombudet har siden tidlig i høst forsøkt å få teleselskapene Telenor Mobil og NetCom til å endre sine standardavtaler for kjøp av subsidierte mobiltelefoner.

Nå har de kommet frem til at 18 måneders bindingstid er lovstridig. Bindingstiden kan ikke være lenger enn 12 måneder. Dermed tvinges Telenor Mobil til å bøye av.

- Vi kan tilpasse oss en bindingstid på 12 måneder så lenge det blir en generell standard som gjelder for alle i bransjen, sier Sigurd Sandvin, informasjonsdirektør i Telenor Mobil, til Aftenposten.

Telenor Mobil mener likevel at markedet, det vil si forbrukerne selv, er i stand til å avgjøre hva som er en riktig bindingstid.

Både Telenor Mobil og Netcom får kritikk for sine klasuler om mulighet for å endre prisene underveis i kontraktsperioden.

- I begge brevene vi har fått fra Telenor og NetCom fremgår det at de ikke vil godta at prisen er bundet. Vårt standpunkt er det motsatte. Det som kan være fint med en bindingstid er nettopp at du vet hva du skal betale. Og da må det være slik at kunden får den fordelen også, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere