RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Telenor vil ha betalt for nødpeiling

Sist oppdatert:
Telenor krever hovedredningssentralene for penger for arbeidet med å peile inn mobiltelefoneiere i nød.

Redningssentralene mener teleselskapene har lovpålagt plikt til å yte slik hjelp gratis.

Sendte regninger

Telenor har sendt regninger på peiling for 87.000 kroner til Hovedredningssentralen i Sør-Norge. Også Hovedredningssentralen i Nord-Norge har fått noen krav. Flere av disse har det nå kommet inkassobrev på, skriver Aftenposten.

Jurister i Justisdepartementet og Samferdselsdepartementet jobber nå for å få en avklaring på striden.

Mobilselskapene kan hjelpe i redningsaksjoner ved å finne ut hvilke basestasjoner som har kontakt med mobiltelefonen, så sant den er slått på. Dermed kan mannskapene finne ut hvor personen i nød oppholder seg.

- Uten betaling

Politimester og leder for Hovedredningssentralen i Sør-Norge, Olav Sønderland, viser til paragraf 2,6 i lov om elektronisk kommunikasjon, den såkalte ekomloven, der det fremgår at "Tilbyder av offentlig telefontjeneste og eier av elektronisk kommunikasjonsnett som brukes til levering av offentlig telefontjeneste skal uten betaling fra sluttbruker sikre at telefonnummer og nødvendige opplysninger for geografisk lokalisering av nødanrop overføres for alle anrop til nødetatene".

Informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobil beklager at krav etter redningsoperasjoner er blitt sendt til inkasso, og sier at det ikke skulle skjedd før saken var avklart.

- Rettferdig

Men han avviser at loven pålegger dem å gjøre peiling gratis for hovedredningssentralene.

– Vi har nå årlige millionutgifter på å døgnbemanne en sentral der dette arbeidet gjøres. Vi mener det er rettferdig at vi får noen av utgiftene våre dekket av redningstjenesten, sier han.

(NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere