RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ingvill Eriksen

Tine merker konkurransen

Sist oppdatert:
Tine-konsernet opplevde en liten resultatnedgang i første halvår, og viser til økende konkurranse.

Tine fikk et resultat før skatt på 145 millioner kroner i første halvår, en nedgang fra 156 millioner samme periode i fjor. Omsetningen økte 3 prosent til 7,0 milliarder kroner.

I en pressemelding sier konsernsjef Hanne Refsholt seg tilfreds med utviklingen i et marked preget av stadig sterkere konkurranse, spesielt fra utenlandske aktører.

Det norske totalmarkedet for ost viste en oppgang på vel 3 prosent i perioden, mens Tines ostesalg økte med 1 prosent. Salget av hvitosten Norvegia er gått ned 0,8 prosent, mens Tine opplever god vekst for de mer smaksrike ostene som Jarlsberg og Ridder, samt brunost.

Totalmarkedet for melk har steget noe, mens TINEs melkesalg er på linje med fjoråret.

- Konkurransen innen de tradisjonelle produktgruppene ost og melk er stor, men vi merker en stadig større etterspørsel etter produkter med mindre sukker og fett, samt syrnede og smakssatt melk. Helse- og livsstilstrenden gir vekstmuligheter for TINE, og vi jobber bevisst med å utvikle og lansere nye produkter innen dette området, sier Refsholt.

I juni meldte Tine at konsernet vil kutte administrasjonskostnadene med fem prosent. Dette skal dekke inn tapt salg av melk og Norvegia som følge av vinterens mediestorm, etter at det ble kjent at Tine forsøkte å skvise konkurrenten Synnøve Finden ut av butikkhyllene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere